Stisykling i Arendal - Åsbieskogen rundt

Bie-jordene utenfor Arendal.

Sist oppdatert 9. april 2021 kl 08.21

• Kommune: Arendal

Ta inn ved Bjønnes stadion - følg veien langs med stadioen - og grusvei inn i skogen ved garasjene. 300 meter på grusvei og du er ved Biejordene

Start og slutt ved parkeringsplassen ved Biejordene treningsfelt

Løypa går på god og dårlig sti og grusvei. Det er mulig å sykle hele løypa, men i et steinete parti kan det være lurt å gå.

Du starter ved parkeringsplassen ved Biejordene treningsfelt.

Følg grusveien til venstre langs jordene, veien går etterhvert over på sti. Du følger hele tiden jordekanten, ikke bry deg om stier som går til høyre og venstre.

I enden av jordene krysser du over ei myr, som oftest er den tørr, tar over ei lita bro, og begynner på første bakke. Hold oppe farten og tenk sporvalg.

På toppen tar du en 180 graders sving til høyre og kommer inn på fin grusvei. Det fortsetter å stige. Følg hovedstien. Etter 5-600 meter er du på toppen.

Etter 3-400 meter i småkuppert terreng holder du høyre og starter etter kort tid på utforkjøring med mye stein. Avpass farten.

Steinpartiet kommer brått på. Dette partiet er litt teknisk, småkuppert, og etterhvert veldig steinete - her er det lurt å gå av sykkelen. Etter det steinete partiet kommer du ut på fin grusvei, det går fort nedover - pass på 90 graders sving i bunnen - løs grus.

Følg langs Solborgvannet til du kommer til lite pumpehus på høyre side.

Ta bakken ned etter pumpehus - her er det mye løs stein. I bunnen skal du ta rett til høyre. Følg så denne grusveien 4-500 meter, og du er tilbake til Biejordene.

Løypa er kupert, og teknisk variert. Raske stipartier, steile bakker, krevende utforkjøringer, brå svinger.

Krever våkenhet hele veien. Kjør den som intervall. Ei runde+3-4 minutters pause. Gjenta 4-6 ganger og du har ei knalløkt. Lykke til!!!