Sykler du Gullknapprunden får du fin utsikt mot Hemsedalsfjella på snaufjellet før stien går ned under tregrensa. Sverre Eckhoff og Mathias Marley får det beste fra to verdener. / Stisykling i Norge.
TERRENGSYKKEL.NO

Gullknapprunden – Gol sentrum

Storefjell Resort

• Kommune: Gol
  • Fylke: Stisykling i Norge
  • Vanskelighetsgrad: 3. Middels krevende

Startpunkt

Storefjell Resort

En fin og variert tur, både over og under tregrensa.  Kjører du siste avslutning, blir det mye bratt ned mot Gol.

Du når turens utgangspunkt på to måter. Enten kan du sykle fra Gol sentrum opp til Storefjell, eller kjøre bil.

Parkér bak hotellet. Følg traktorveien vestover mot Gol og Hemsedal forbi en grind. Ved første mulighet skal du ta inn på blåmerket sti til venstre og klatring opp til Gullknappen, 1092 moh.

Her får du fint utsikt mot Hemsedal. Slak og fin utforkjøring på sti nedover mot myrene nedenfor. Stien slynger seg i lyngen og vestover.

Du kommer så etterhvert ut til en bro over en bekk laget av gamle jernbanesviller. Her skal du ta til venstre på sti rett etter broen. Stien kan være litt vanskelig å se i krattet, men blir mer tydelig etter hvert.

Stien følger elva Juva og kommer ut på en setervei.

Her tar du til venstre, og følger veien til første Y-kryss.  Her får du to valg; enten kan du kjøre transport tilbake til Storefjell resort på grus til venstre, eller så kan du ta til høyre og følge grusveien neste kryss. Her tar du til høyre. Følg veien ca. 100 meter til du kommer til en grind. Umiddelbart etter grinda skal du ta til venstre. Stien er ikke synlig fra veien, men følg lysningen i skogen. Stien følger et gjerde på venstre hånd forbi noen hytter. Fortsett over et gjerde med en trapp over. Stien krysser ei myr og blir til traktorvei. Følg denne ned til Riksvei 51

Følg veien ca. fire kilometer tilbake til Solseter skistadion. Ved Solseter står det et skilt merket med tursti på venstre side av veien. Følg denne stien nedover. Vær oppmerksom, stien kommer ut på Riksveien igjen. Følg veien rundt en 180-graders serpentinsving, så 800 meter nedover. Her får du et blått turskilt på venstre hånd. Ta inn på stien her, som leder deg til et stort og åpent hogstfelt.

Midtveis nede i hogstfeltet gjør stien en skarp venstresving. Følger stien ned til en kjerrevei hvor du tar til høyre igjen. Når du får et hus på høyre hånd, skal du ta 180 grader til venstre på grusen. Nå kommer du til bommen hvor transportveien fra Gol sentrum til Supergeil kommer opp. Ta til venstre og forbi bommen. Etter ca. 30-40 meter går stien inn til høyre.

Stien er lite definert i begynnelsen, men her begynner toppartiet av Skrotnissen. Tett skog med mange tverrliggende trestammer på bakken. Stien kommer ut på en kjerrevei, følg denne til en snuplass.

I enden av denne går stien ned. Her blir det bratt og morsomt, med raskt underlag, doseringer og hopp. Stien kommer ut på traktorveien. Ta til høyre. 30-40 meter etter første venstresving går nederste del av Skrotnissen inn til høyre. Følg denne som beskrevet tidligere ned til sentrum.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende
  • Lengde: Ca. 23 kilometer
  • Høydeforskjell: Ca. 275 meter
  • Startpunkt: Storefjell Resort

GPS-spor til alle turene finner du på gps.terrengsykkel.no. Disse kan du laste ned og se nærmere på. Har du en GPS med kartvisning, kan du følge sporet når du sykler.

Oversiktskart over Hallingdal med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.
Fra Golsfjellet ned til sentrum kommer stien inn på Supergeil. Sverre Eckhoff setter opp Super-G -svinger. / Stisykling i Norge
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Terrengsykkel skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas