Skogene rundt Kaupanger består nesten utelukkende av flytstier. Knut Myking og Stig Wigum slipper på ned mot kraftgata. / Stisykling i Norge.
Skogene rundt Kaupanger består nesten utelukkende av flytstier. Knut Myking og Stig Wigum slipper på ned mot kraftgata. / Stisykling i Norge.

Dalåker

Bom ved enden av veien til Goro/eventuelt parkeringsplassen ved Prix Kaupanger

HVOR?
  • Kommune: Sogndal
  • Fylke: Stisykling i Norge
  • Lengde: 0-10 km
  • Tidsbruk: ikke angitt
  • Vanskelighetsgrad: 3. Middels krevende

Startpunkt

Bom ved enden av veien til Goro/eventuelt parkeringsplassen ved Prix Kaupanger

Rutebeskrivelse

Dette er en morsom og kort tur, som gjerne kan tas i forbindelse med andre turer ved Kaupanger. Transporten opp gjøres greiest unna på asfalt. Start ved Prix på Kaupanger, og følg veien oppover fjellsida mot Goro og Dalåker. Veien går fra asfaltdekke til grus, og etter hvert kommer man til en bom. Kjører man opp, må bilen settes igjen her. Obs; begrenset med parkeringsplasser.

Fra bommen følger man anleggsveien bort til «Kraftgata», som er et område ryddet for høyspentledninger. I veikrysset ved Goro skal man holde til venstre, før stien knekker ned til venstre ved sykkelskilt. I begynnelsen følger stien kraftgata et stykke, og terrenget er steinete og teknisk. Når stien går inn i skogen igjen, blir det litt mindre teknisk, og fin flyt med både doseringer og hopp. Kraftgata og en grusvei skal krysses før det igjen bærer inn i skogen på en travers som er en del av den merka sykkelrunden «Skogen rundt» til Dalåker-nettverket. Her avslutter man på en helt hysterisk morsom sti som kalles Berg og dal-banen. Rytmisk og lekent terreng nesten blottet for steiner og røtter, men mange krappe svinger og raskt skogsunderlag. Stien slutter bak samfunnshuset Skogly, og deretter tilbake til Prix.

Dalåker 1: Kraftgata - Bergogdalbane-stien på Dalåker

  • Vanskelighetsgrad: 2-3 middels krevende
  • Lengde: Ca. 7 kilometer
  • Høydeforskjell: Ca. 200 meter
  • Startpunkt: Bom ved enden av veien til Goro/eventuelt parkeringsplassen ved Prix Kaupanger

Enda en fin og kort tur på Kaupanger. Parkér ved Prix, og følg asfaltveien på motsatt side av veien mot Goro og Dalåker.  Etter en snau kilometer, ta inn til høyre på kjerrevei og sti, og følg denne opp lia. Ruta traverserer opp lia i lange serpentinsvinger, følg den ca. to kilometer. 

Etter ca. to kilometer får du en sti ned på venstre hånd. Følg denne noen hundre meter, den går delvis i samme spor som du syklet opp. Etter kort tid svinger en ny sti ned til høyre. Et rått stiparti som også kommer ut på samme sti du syklet oppover tidligere. Ta til venstre og følg stien oppover igjen, før du tar  til høyre ut på siste stiparti, som er Berg- og dalbanestien. Følg denne ned til Prix, som beskrevet over. Lite teknisk tur, stort sett flytstier hele veien.

Dalåker 2: Dalåkerstien - Bergogdalbanestien

  • Vanskelighetsgrad: 1-2 lett
  • Lengde: Ca. 6 kilometer
  • Høydeforskjell: Ca. 270 meter
  • Startpunkt: Prix Kaupanger

GPS-spor til alle turene finner du på gps.terrengsykkel.no. Disse kan du laste ned og se nærmere på. Har du en GPS med kartvisning, kan du følge sporet når du sykler.

Oversiktskart over Sogn med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.
Oversiktskart over Sogn med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Terrengsykkel skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salgssjef: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå