TERRENGSYKKEL.NO

Aurlandsdalen. Øvstebø-Vassbygdi

Øvstebø

HVOR?
  • Kommune: Aurland-aurlandsdalen
  • Fylke: Sogn og Fjordane
  • Lengde:
  • Tidsbruk:
  • Vanskelighetsgrad: 6. ikke angitt

Startpunkt

Øvstebø

Slik kommer du dit

Fra Østlandet: Mot Gol.Deretter rv50 mot Aurland.

Fra vestlandet: E16 fra Bergen

Endepunkt

Vassbygdi

Terreng

Aurlandsdalen er i seg selv kjent for å være en stor naturopplevlese og tar du turen på sykkel ned denne dalen er det en tur du aldri vil glemme.Dette er først og fremst en tur for å utforske og ha det skikkelig gøy. Dalen har alt en kan tenke seg. Stien er tydelig p.ga fotturismen. Stien er stort sett bygd opp av singletrack sti som skifter fra å hardpakket underlag, fjell, sten hvor man virkelig kan “leke” med høy fart og presisjon til å være stupbratte utforkjøringer med løst og varierende underlag som er utrolig krevende men spenennde. Det fins et par partier hvor man er nødt til å ta bena fatt, men mye gåing er det ikke.Turen går fra Øvstebø til Vassbygdi.Turen anbefales ikke i motsatt retning, ivertfall ikke på sykkel.

Rutebeskrivelse

Aurlandsdalen er lang. Undertegnede har syklet ned den nederste delen av Aurlandsdalen, delen som regnes som den største naturopplevelsen. Turen starter fra et sted som heter Øvstebø ( Aurdalen ), 820 m.o.h og går til Vassbygdi ca 80 m.o.h.

Øvstebø er en Turiststasjon, her har man mulighet til en rimelig overnatting.Enten man er DNT (Den Norske Turistforening) medlem eller ikke.

Turen starter like ved hyttene, bortover fjellsiden langs etmyrområde. Her følger variert terreng på en singletrack sti som ingen ende tar på vei nedover dalen :-).. Det skal godt gjøres å kjøre seg vill nedover dalen. Det går i grunnen bare en vei nedover.

Når man kommer til hvor elven tar en markant sving mot venstre kommer man derimot til et veiskille. Man får valget om å fortsette på stien eller ta en avstikker som heter Bjørnstien. Bjørnstien sies å være en ekstrem stigning ( bæring, m/andre ord) samt tilsvarende utforbakke m/ tau og wire til å holde seg i før den kommer inn på den opprinnelige stien igjen. Bjørnstien er ikke utprøvd på sykkel og anbefales derfor ikke.

Lengre nede i dalen, litt vest for stien vil man finne en Gjettegryte som stammer fra istiden. Her kan man ta en velfortjent “kvikklunsj”. Stien videre nedover gir alt man kan tenke seg, naturskjønne områder samt en krevende men varierende singletrack sti. Når man nærmer seg den siste delen av dalen kommer man til et nedlagt gardsbruk, Sinjarheim. (Nedlagt i 1922). Her passer det fint med en liten pause før de siste kilometrene med gøy og krevende løypetrasé.

Skal du ned dalen utenfor sesongen så sørg for å få med deg en venn! Skulle uhellet være ute så befinner du deg i ingenmannsland.Du kan godt rope om hjelp, men det eneste som kommer til unnsetning vil nok være et par geiter som hører til i dalen. Evt. neste fotturist og han dukker kanskje ikke opp før neste sommer...

Når man når Vassbygdi har man flere alternativer. Man kan trille til Aurland på sykkelen eller man kan dra tilbake til Øvstebø, noe som er mere naturlig hvis man har parkert bilen der. Skal man tilbake til Øvstebø må man opp en stigning på ca 2 mil gjennom tuneller. Ikke særlig gunstig på sykkelsete. Tar man turen i sesongen, d.v.s slutten av juni – sept kan man benytte seg av buss som i utgangspunktet frakter fotturister opp på fjellet. I bunnen av den 2 mil lange tunnellstigningen er den nederste tunellen lysregulert, d.v.s her har man anledning til å få haik... spesielt hvis man møter en Toyota Rav 4 fra Statkraft. Takk Statkraft ! :-)

Tips

DNT regner 6 timer til fotturister. Forutsatt at man har god fysikk og teknikk kan man trille ned på 3,5-4 timer med en pause på 30 min. Jeg har her vært gjennom den nederste delen av Aurlandsdalen, men det er ingen ting i veien for å utvide turen til en todagers tur med start lengre oppe i dalen.Litt info: www.aurland.com

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salgssjef: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå