TERRENGSYKKEL.NO

• Tidsbruk:

Startpunkt

Midtveis mellom P-plass Bekken gård og Estenstadhytta

Start fra P-plassen ved Bekken Gård og dra opp mot Estenstadhytta. Ved veiskille ta ned til høyre og følg sti mot Styggdalen og Lomtjønna. Startpunktet er på toppen av en grusbakke, der hvor stien går inn Styggdalen (venstre) og opp mot Lomtjønna (høyre).

Ved samme veikryss etter å ha dratt på gjennom Styggdalen på vei ned fra Liaåsen.

Bred god sti i starten, smalere etterhvert, røtter og stein, partier med myr, noe skogsterreng med røtter og noen vriene partier. Kan unngå gåing mesteparten av veien, men tryning er kanskje verre å unngå...

Fra krysset der valget er mellom Styggdalen til venstre og Lomtjønna til høyre. Dra til høyre oppover bakken mot Lomtjønna, denne bakken svinger mot venstre. Ta smal god grussti på flata innover og opp bakken mot nytt veiskille. Velg mellom myra forbi Lomtjønna (ta til venstre på toppen av den andre bakken opp mot myra) eller ta til høyre og ta en morsom, god og smal sti med et ufattelig antall røtter på tvers. Der stiene møtes igjen får du et morsomt, svingete parti med smal, god sti før du får noe oppoverbakker og litt myr før du er oppe på selve myra før Liaåsen. Myra byr på noen interessante lyngrabber underveis. Selve oppstigningen til Liaåsen er en grusvei, kan eventuelt unngås via stier i åssiden til venstre.Fra Liaåsen er det greit å fortsette øst nordøst over toppen og ta ned sti mot Styggdalen. Bred god sti i starten, noen lumske røtter, fin liten brattbakke ned fra skogen og ut på steinete traktorvei til slutt. Bred, god grussti nede i Styggdalen, kan dra på bra her.

Wings turorienteringskart er gode for Strindamarka. Turen kan også sykles i motsatt retning, fin den veien også.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas