Reppesåsen tur-retur

• Tidsbruk:

Startpunkt

Reppe/Vikåsen

Følg Jonsvannsveien og Vikelvvegen fra Moholt, alternativt Vikelvvegen opp fra Ranheim. Mellom Vikåsen og Reppe krysser veien Vikelva, på nordsiden av denne broa går det en sti/traktorvei tvers over jordene og bort til Reppesåsen.

Dette er en rundtur, men det er fullt mulig å hoppe av halvveis på asfalten langs Litjvatnet(nordre del av Jonsvatnet).

Smal teknisk sti, litt knot, men partier med kjempefin flyt. Mange høydemeter, men ikke spesielt bratt nedover (bortsett fra to korte skrenter).

På nordvest siden av åsen går det en traktorvei helt opp til toppen, denne er ca 200m lang med en stigning på 25%.Følg denne opp til toppen, her må det trilles!

Ta stien som svinger opp skrått til venstre rett før den store søledammen i traktorveien.Her kommer er kort parti med fin sti før det bærer utfor de tidligere nevnte skrentene. Begge er fullt kjørbare, men pass opp for trærne som begrenser sporvalget i bunnen av bakken.

Vel nede tar du til høyre og følger det svake tråkket langs myra. Gå av sykkelen i de våteste partiene.Etter ca 200m kommer stien inn på fast grunn igjen. Etter en kort kneik har du nå ca 5 minutter med nedovermoro foran deg før du står på asfalten nede ved Litjvatnet. Her er det ingen skumle dropp eller forvirrende stikryss så bare kjør på.

Nå skal du følge asfalten (fylkesv. 861) østover, altså til venstre.Etter en lang slak nedoverbakke kommer du til et kryss ved en bro, ta til venstre her. 500m etter krysset kommer du til en slak høyresving, her skal du ta av grusveien inn til venstre mot Glennset.

300m innover grusveienveien tar du igjen til venstre opp en gårdsvei.Etter en 180 graders høyresving passerer du gjennom et gårstun, i veiskillet 150m lenger opp tar du til venstre. Etter å ha passert en liten hytte på venstre hånd tar du til høyre i neste kryss, 100m lenger opp er du ved Glennsettjønna.

Traktorveien fortsetter forbi tjønna på vestsiden, men du skal ta stien på østsiden. Her må du bære sykkelen 50m.Ved enden av tjønna tar du første sti til høyre (før du kommer til bålplassen), fortsett innover skogen og forbi den første avstikkeren etter myrhølet. Du skal ta ta den andre stien som tar av ned til høyre.

Første halvdel av utforkjøringen er veldig "trang" sti på skogsbunn, dette går over til høyfartssti med noen små dropp, og til slutt noe som ligner på et bekkefar. Her har vannet vasket bort alle steiner som er mindre enn en knyttneve så ta det litt pent. Stor applaus til den som klarer å komme seg forbi rotvelta som ligger over stien helt nede ved veien.

Ta til venstre nok en gang og følg grusveien ca 50m. Umiddelbart etter den første oppkjørselen på venstre side går det en fin sti tilbake til startpunktet. Stien innbyr til stor fart, men vær obs på et par-tre steinrøyser midtveis. Se også opp for fotgjengere og brennesle her.

Hele eller deler av denne turen er fin å kombinere med andre ruter i området, f.eks Vikåsen og Solemsvåttan

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas