TERRENGSYKKEL.NO

• Tidsbruk:

Startpunkt

Parkeringsplassen, Bekken

Kom deg opp i høyden på østsiden av Nidelva et sted. Følg feks skilting mot NTNU Dragvoll og plutselig er du på Loholt allè. Når denne møter Estenstadvegen tar du inn denne og følger på fram til en parkeringsplass, en stor en.

Varierer ettersom hvordan man avslutter. Jeg pleier å avslutte med stien ned mot Stokkanhaugen, men lykkelige, gjørmete syklister er observert "spyttet ut" av marka på flere punkter.

Flere mulige løypevalg, men tar man med alt jeg beskriver her har man syklet meget bra om man ikke har vært av sykkelen.Vi snakker stort sett om smale, tekniske stier. Noe er bratt, både oppover og nedover.

Ok, det første en bør gjøre når en står på parkeringsplassen er å vinne høyde, og det på en måte en finner utfordrende, inspirerende og artig. Estenstadhytta er det første målet og det enkleste (les:kjedligste) er å følge grusvegen. Slikt omtales minst mulig i en Stiguide som dette. alt I. Det går en brei sti/skiløype opp mot venstre fra Estendstadvegen, rett etter parkeringsplassen. Tråkk denne opp til du møter Estenstadvegen igjen og følg denne opp til hytta. Da har du sans fått litt melkesyre og fått brynet deg på noen glatte steiner, og du kan drikke vann med god samvittighet på Estenstadhytta. Var dette for lett/kjedlig kan du ta alt II. Da tar du av stien til høyre i bunnen av stien fra alt I, det som heter "skogsti". Dette er en smalere sak som kan være rimelig våt og guffen. Følg denne "helt runt" til du møter skiløypa igjen i andre enden. Jeg har aldri kommet meg prikkfritt rundt denne, men en dag... For alt II står du nå i et stikryss, hvor du kommer fra den smale og en brei en kommer mot deg. Følg den breie 40 m til venstre før du tar av oppover på en ny sti. Følg denne så lenge du vinner høyde meter. Da vil du møte noe vi kaller "veggen", og på toppen av denne er du mør og lykkelig om du kommer opp. Ta nå til venstre og trill ned til Estenstadhytta. Nå har du møtt folka fra alt I og sammen sykler dere inn i furuskogen bak hytta og følg er denne stien ned mot Estenstadvannet. Dere må krysse skogsmaskinvegen, men følg for all del den smale sti. Meget artig teknisk sykling. I ved vannet, følger dere på med mer teknisk runt vannet og tråkker dere lett opp til "hovedstien" mot Styggedalen. Tråkk dere videre opp til Månen. Kos dere med melkesyra, gi dere ikke. På toppen av månen blir det litt vanskelig å forklare vegen. Dere skal ned de vi kaller "Renna". Etter å ha skrevet navnet i boka, tar dere stien som går vestover fra Månetoppen, så høyre i et spor etter skogsmaskin. Etter ytterligere ca 100 m drar dere til høyre i...vel ingenting. Følg fallet og etterhvert krysser dere en sti. Følg denne til venstre, ta så første til høyre og SLIPP LØS. Når dere kommer til dere selv igjen er der ved Estenstadvannet. Pust ut og finn dere en veg opp til hytta igjen. Vel oppe ved hytta finner dere stien mot toppen av "Veggen" omtalt i alt II. Følg denne stien videre mot jevnt og fin fartskjøring over røtter, steiner og bekker til dere står og smiler ved Stokkanhaugen. Nå er turen over, og ikke vask syklene før dere har syklet forbi kafeene på Baklandet noen ganger. Viktig.

Løypene er også beskrevet på www.sintsykkel.com. Her finner du også noen bilder. Ned "renna" bør du ha toppjusterte bremser, og stien ned mot vannet fra hytta har et parti du ikke bør holde formbremsa inne.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas