TERRENGSYKKEL.NO

• Tidsbruk:

Startpunkt

Utsikstvegen ved Leite.

Fra Jørpeland sykler/kjører man opp Leitevegen til man kommer inn på grus. Da er det ikke mange metrene igjen til du får parkeringsplass på høyre hånd og Utsiktsveien på venstre.

Esso Jørpeland

Grus, sti.

Utsiktsveien er en fin grusvei som gir en enormt fin utsikt over Jørpeland, fjorden og videre utover i horisonten. Denne veien er ikke moro i seg selv,men har moro tilknyttet seg, og egner seg godt som utgangspunkt for flere turer.Følg Utsiktsvegen noen hundre meter til du får en sti ned i tett skog på venstre side. Her får du nydelig sti nedover mange høydemeter ned til Fjeldebakkane Barnehage. Dette er virkelig en godbit som desverre er over, så vi må opp igjen til Utsiktsvegen. Fra barnehagen følger du asfalten nedover og tar til høyre. Tråkle deg frem til skolene. Finn Ungdomsskolen og følg veien opp fordi rideskolen. Her får du trent lårmusklene opp igjen til Utsiktsvegen på Hestaveien. Navnet indikerer at det kan være hest her, så ta hensyn;)Vel oppe har du en traktorvei som ennå ikke er utforsket på andre side av vegen, men denne tar på på eget initiativ. Du kan også sykle tilbake ot høyre noen meter og ta samme sti en gang til om du vil. Denne turen følger Utsiktsvegen videre til venstre. Det gjør den helt til veien går rett frem eller opp til høyre. Om du vil til downhillløypa som står beskrevet i stiguiden tar du nå 2 ganger til høyre, inn på asfalt og følg asfalt til skilting viser løypas start. Vår tur går derimot ned sti på venstre side av vegen, via skog og lovely sti/port/traktorvei. Her ender du opp på Fjelde og kan finne turen tilbake via Hestevegen eller sykle ned Fjelde og mot Esso Jørpeland og ta deg en is.God tur!

De nevnte stier er ikke inntegnet på kart, men Utsiktsvegen er å finne på alle kart over Jørpeland.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas