TERRENGSYKKEL.NO

• Tidsbruk:

Startpunkt

P-plass Bynuten

Ta hovedveien fra Sandnes mot Høle/Lauvik og sving av mot Oltedal/Bynuten(ca.3km før Høle)

Dette er en rundtur som ender opp på parkeringsplassen.Kan alternativt startes ved fergekaien på Lauvik og avsluttes der.Kommer an på om en vil ha transportetappen på asfalt først eller sist.Alternativt 2 biler hvor den ene settes ved fergekaien og den an

Flott,åpent terreng i starten med relativt bratt stigning på grusvei før det går over i mer berg&dalbane på steinete traktorvei.Så inn i skogen over på sti med muligens et bæreparti på ca 100m før nedkjøringen mot Lauvik starter for fullt på grusete/steinete traktorvei.Så over på grusvei og videre inn på asfaltetappen tilbake til mål.

Fra p-plass til Bynuten starter en med å følge stien til Bynuten som krysser et lite elveleie og går rolig oppover til en grind.

Denne må en igjennom før en sykler videre på litt mer stipreget traktorvei med en del løse steiner som gjør at det kan være vanskelig å finne flyten hele tiden. Siste stigning før krysset til Bynuten er tøft(pga steinene)og de fleste må av sykkelen og trille noen meter.

I krysset følger en traktorveien til venstre mens stien til Bynuten dreie til høyre. Nå følger en del nedover og oppover før en ny grind ved et vann på høyre side og oppover igjen før det går nedover til en krysser en bekk.

Her er det videre oppover før siste nedkjøring til en gammel setervoll hvor det er fint å ta en rast.

Alt dette har gått på knotete traktorvei som krever balanse.

Vi forlater seteren og drar videre nedover mot skogen. Her går det over på sti(smal) og det er et parti i skogen hvor det kan være litt vrient å finne stien, men en skal holde omtrent stø kurs før en kommer til en elv/bekk som må passeres. Dette er et bære/trille-parti på ca. 100m.

Vel over elven begynner moroa(som det ikke har vært moro allerede) for der starter "downhillløypa" som er en relativt bratt traktorvei med grus/løse steiner som skaper en ekstra utfordring.

Vel nede må en krysse samme elven/bekken som tidligere og nå er det grusvei gjennom et hytteområde med stigning, og en grind etter ca.1 km, fram til asfaltveien ,ved Lauvik fergekai, som en svinger inn på til venstre og følger denne til samme avkjørsel mot Oltedal/Bynuten (som en kom på med bil i starten), tar her av til venstre og følger denne til p-plassen hvor en startet. Det er jevn stigning hele veien med et par flate partier.

Her kan en bruke vanlig veikart eller kart fra Turistforeningen over Bynuten.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas