TERRENGSYKKEL.NO

• Tidsbruk:

Startpunkt

Dalen

Fra Jørpeland kan man komme til dalen på 2 ulike måter. Via bilvegen som går frem, eller via den veien som beskrives her. Jeg lker å ta asfaltveien opp som rolig oppvarming før det gyves løs nedover;)

Vågen, hvor en har buss og båtforbindelse med Stavanger

Variert med grus, skogsvei og singletrack. Bortover, mest nedover og litt oppover. Pittelitt bæring må man regne med i starten, ellers lovely!

Når du ha syklet oppover mot dalen krysser man etterhvert ei lita bru ved "Røyren". Etter dette skal du være på utkikk etter en grusvei ned til høyre fra vegen. Denne veien går ned til dalaelva, og den må krysses over en rekke betongrør. Her kommer du inn på en grusvei. Følg denne 50-75 m oppover og ta inn på skogssti til høyre. Følg denne stien. Uten særlig opp eller ned kurver den seg bort over stokk og stein til den møter en annen sti fra venstre. Fortsett rett frem og vær obs i meget bratt sti de neste 50m. Følg så rett frem hele veien til du kommer til et nytt kryss. Om bu har behov for å teste lårmuskler an du prøve deg på oppoverbakken du får om du sykler inn til venstre her, men stien vår går videre på skogsvei til høyre, mot Selemork.Vel fremme ved hytta på Selemork kan du puste ut og nyte utsikten mot Stavanger i et nydelig naturlandsskap. Etter du har fått roet ned adrenalinnivået i kroppen og er klar for dyst, setter du deg på setet igjen og triller ned til der gjerdet rundt hytta stopper. Her går det en sti bort i skogen. Følg merket sti og kryss bekken som kommer. Følg sti til høyre her og kom til en ny bekk som må krysses. Etter dette er det bare å belge rett frem inn i mørkt (!) unnarenn med mye stein og 2 naturligt innlagde dropp, mye stein og kos. Du kommer så etterhvert ut på Selemorkvegen, som går opp til hytta. Ta hensyn til fotgjengere andre turister, brems ned og følg selemorkvegen til venstre.Denne grusvegen går helt ned til Vågen, men jeg liker å ta med de godbitene som er underveis.Etter å ha sykla noen hundre meter på grusveien, går det en traktorvei opp til venstre. (Topptur Tunglandsfjellet)Ta inn her og sett deg godt til rette for her er det bratt og mye stein. Først opp en bratt bakke som svinger mot venstre, så en slakere stigning litt mot høyre ingen. Følg så rett frem ca 100m og se etter sti på venstre side. Sykle ned her og kom ut igjen nede hvor traktorvegen begynte. Fortsett så ned Selemorkvegen, over ei bru og oppover til du ser en sti ned til høyre. Her er det bare ned til en alternativ slutt ved kraftverket, eller oppover videre og inn på SElemorkvegen. Teknisk moro for å krydre turen;) Nå er det bare å cruise på grusen til du kommer til en bom, som du må gjennom. Videre sykler du til du har en "P-plass" til høyre, du får øye på fjorden og hus. Til høyre nå har du sti som leder deg inn i skauen. Følg denne stien og sykle så langt det går. Bær sykkel ned der det ikke kan sykles, mot elva og du får en moro og fin tur på finfin sti langs elva. Her er det noen krappe svinger man ikke ser utgangen av, og man oppfordres sterkt til å avpasse farten da det går mye turister og unge med barnevogner her. Jeg har aldri hatt problem som det ene eller det andre, men bedre føre var;)Følg stien ned under broen på Ryfylkevegen og over ei trebru, fordi Vågen kontorfellesskap og Jørpeland Brug, og du er i Vågen.Har du tilholdssted i stavanger, tar du bare hurtigbåten hjem herfra;)God tur!

KOmmnen har godt turkart. Eller kartet Jørpeland 1:50000.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas