Skøyenåsen - Østmarksetra

• Tidsbruk:

Startpunkt

Turvei fra Trasop

Fra lyskrysset på Oppsal (Krysset Hellerudveien/Solbergliveien) går det en turvei inn i Østmarka. Ca en kilometer fra Hellerudveien etter en liten kneik kommer du til et sted der det på høyre side går et svaberg helt ned til grusveien. Det bokstavlig talt ber deg sykle opp! Hvis du kommer til et veikryss uten å finne dette stedet har du syklet ca 100 meter for langt!

Østmarksetra / Ulsrudvann

Alt fra trang sti med masse fine røtter til brede flotte svaberg. (Kalte denne løypa "lille moab" en gang...)

Sykle opp svaberget, og følg stien som starter på toppen. I begynnelsen er stien ganske så smal, men etter kort tid kommer du opp på åsryggen og stien blir en "terrengsyklists tekniske autostrada!" Svaberg opp og svaberg ned, skogbunn og lyng, det er bare å kjøre på!

Man skal være litt oppmerksom første gang man kjører over der, for ca. 600 meter innpå kommer du til et dropp som kan være ufint. Det står en spiss stein ut der, og man regnes ikke som kylling hvis man går av sykkelen her! Sannsynligvis går det helt flott å bare kline på, men stien svinger 90 grader til venstre rett under, for så å fortsette rett ned litt til. Har gått over styret her et par ganger i ren kløning.

Etter droppet følger du bare stien videre rett sydover, her er et knallparti, nesten asfaltert!

På slutten ned mot Østmarksetra brekker stien plutselig skarpt til høyre og deretter til venstre. Her kommer du ned i en liten kløft der bunnen skifter mellom stein og bekk, og det er avhengig av været hvor lett det er å komme seg ned.

Til slutt kommer du ned til Ulsrudvann og kan ta deg en pust i bakken. Alternativt, fordi turen er så kort kan du sykle tilbake igjen! Speilvendte utfordringer er like fine de!

Når du kommer til Ulsrudvann kan du holde til venstre på grusveien, etter noen minutter deler veien seg og du tar den til høyre, du kommer først til en liten bakketopp, så ned en liten gruskneik og ut på et tømmerstokkfelt over en myr, rett etter dette feltet går en sti av til høyre, denne er dum. Fortsett litt lenger fram, ned en liten bakke til, og ta en smal sti som tar av til høyre. Denne tar deg ut på halvøya i Nøklevann. Det er bare å sykle på, i første større stikryss tar du til høyre, du er da på vei mot Haraløkka. Her er det bare å sykle, det går stier på kryss og tvers, det er masse å leke på! Flotte bademuligheter både i Nøklevann og Ulsrudvann er et pluss!

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas