TERRENGSYKKEL.NO

• Vanskelighetsgrad: 3. Middels krevende

Startpunkt

Kjelsås. Alternativt Sandermosen stasjon

Kjelsås ligger der Akerselven starter. Følg Midtoddveien fra Kjelsås skole/ Teknisk Museum/Kjelsås stasjon og videre Lachmannsveien opp en bratt bakke: Voila Langsetløkka!Alternativ: Ta toget (Gjøvik/Jarenbanen) og hopp av på Sandemosen st. (første etter Kjelsås). Med bil: Kjør innover Maridalen og ta høyre to ganger. Stasjonen ligger et par km inn i skogen når du har svingt nordover vekk fra Maridalsvannet. Det å hente bilen igjen kan imidlertid føles som å "hoppe av i svingen"...

Langsetløkka hvis man er heldig!

Dette er en av mine klare favoritter: En komplett tur som inneholder, tekniske klatringer, lange utforkjøringer og fiin singletrack. Hvis du er riktig flink klarer du kanskje "alt" uten å sette foten nedi!

Langsetløkka-Sandermosen stasjon (5km)Følg åpningen i skogen opp til venstre før bommen og følg stien innover. Den byr på en forfriskende aperitiff som lettsyklet, småkupert terreng med tekniske innslag her og der. Stien krysser lys-/skiløypen én gang og følger denne temmelig parallelt nordover. Det går ned i et lite søkk, hold så svakt høyre opp igjen og så litt venstre (10m krattskog) og turen bærer langsover en liten åsrygg før man kommer ned på en grusvei. Følg grusveien til høyre til første T-kryss. Her sikter man på skiløypen rett opp og følg denne innover/nordover. Etter et par småseige bakker, våte myrer og en trivelig nedkjøring kommer man til Monsetangen, en stor løkke i skogen. Følg kanten til venstre her og rull inn på kjerreveien som krysser elven. Her kommer en fin klatreetappe som leder opp til Sandemosveien. Ta til venstre her - dette blir dessverre en ren transportstrekning på grus (som Birkentypen-syklister sikkert ser som høydepunktet, sukk!). Men etter ikke såå lange strekket kommer man til Sandemosen stasjon (rett frem i første krysset, ca. 200m før).Sandemosen stasjon-Sinober (5km)På østsiden av perongen går det inn en vei, og drøyt 100m innover starter en blåsti. Her starter moroa igjen. Etter kort tid krysses en ny grusvei og det bærer gradivs videre oppover. Dette er en klassisk supersti som gir full uttelling, rent så man nesten glemmer at man faktisk må jobbe! Ta så venstre videre oppover Barlindåsen. Her oppe er det nesten litt snaufjellsaktig og flott utsikt sydvestover mot Maridalen, Tryvannsåsen og byen. Fra platået her oppe går det BRATT og LANGT ned til Skillingsdalen med god freeride feeling. Nede på grusveien tar du høyre og så høyre én gang til. Dette blir en ny transportstrekning - oppover på grov vei. Men man vinner raskt verdifulle høydemeter (puh). Midtveis krysser bekken med friskt vann! I enden av veien (inn til høyre) overtar sti med diverse hyttemerkinger. Følg denne meget tekniske stien, men på Sinober-skilter som leder i hovedsak videre nordover. Se opp for avstikkere, særlig til høyre! Sinober kan forresten friste med herlige forsyninger på rette dagen og tiden.Sinober-Kjelsås (10km)Sykle ca. 200m tilbake igjen til et stikryss og ta venstre på blåsti merket til Kjelsås+Solemskogen. Følg på stien sydover og nyt livet!!! Etter en stund deler stien seg, hold høyre mot Kjelsås. Her kommer et litt leit parti med mye røtter og våt mark. Men det er overkommelig og man ankommer Granberga, en liten høyde som er skummel vinterstid med smale planker på bena. Denne markerer også starten på en svært lang utforkjøring, 3-4km! Denne starter ut rufsete, så trivelig singletrack med økende gradient. Følg på sydover til Grisputten på venstre hånd. Hold kanten til høyre og litt opp før det bærer videre nedover på en bred, rask sti. Groovy! Grusveien dukker opp igjen, følg denne 150m og ta rett frem over bekken der veien tar en hard venstre. Herfra starter en bred sti som blir grymt rask og lumsk, pass på! Man krysser grusveien igjen (Sandemosveien) og kan fortsette videre ned der man tidligere klatret opp, dersom man ikke var så dum å sette igjen en bil på Sandemosen stasjon (ta isåfall høyre her)... Nedover herfra er rene dualløypen, men se opp for fotgjengere! Og plutselig er man nede på Monsetangen igjen. Avhengig av hvor sliten man er kan man så følge skiløypen eller grusveien tilbake til Kjelsås.

Lillomarkskartet. Turen kan sykles motsatt vei også, men regn da med å måtte skyve sykkelen opp nordsiden av Barlindåsen. Hele runden kan være litt tøff for nybegynnere. Turen gir garantert feststemning underveis, men kanskje ikke utpå kvelden.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas