TERRENGSYKKEL.NO

Kastesteinen (årvoll) - Linderudkollen - Gamle Hadelandsveien - Årvoll

Gamel Hadelandsvei, rett etter "Kastesteinen" (se beskrivelse "Gøy på Gamel Hadelandsvei").

HVOR?
  • Kommune: Oslo - Lillomarka
  • Fylke: Oslo
  • Lengde:
  • Tidsbruk:
  • Vanskelighetsgrad: 6. ikke angitt

Startpunkt

Gamel Hadelandsvei, rett etter "Kastesteinen" (se beskrivelse "Gøy på Gamel Hadelandsvei").

Slik kommer du dit

Sykle til P.plassen ved enden av Årvollveien, ta grusveien innover her. Du passerer en bom, og etter 100 m ser du en stor stein med masse små steiner oppå på høyre hånd, kastesteinen. 100 m lenger fremme svinger veien til venstre, du skal fortsette på stien rett fra, Gamle Hadelandsvei. Nå er du igang.

Endepunkt

Årvoll

Terreng

Så godt som bare blåsti. Til dels krevende teknisk terreng, men det aller meste er mulig å sykle. En del morsomme utforkjøringer.

Rutebeskrivelse

Turen starter med en relativt krevende klateretappe, med en del stein, sva og røtter. God trening. Etter ca. 800 meter krysser du en grusvei, og fortsetter inn i skogen. Her er det fin singletrack til å begynne med, inntil du møter en relativt krevende klatring. Klarer du hele den, er du god.Litt etter denne klatringen deler stien seg i to, hold da til venstre. Ta så første eller andre sti til høyre (begge ender samme sted, så valget er ditt). Her kommer en relativt bratt og knotete utforkjøring.Etter en stund krysser du en liten bekk, og møter noe som en gang var en traktorsti. Ta til venstre her, og når du møter en grusvei, ta oppover til høyre. Etter 2-300 m er du på toppen av Linderudkollen. Ta deg tid til å sykle opp på det høyeste punktet og nyt utsikten.På toppen svinger grusveien til venstre, du fortsetter den brede stien rett fram. Dette er den første utforkjøringa, som innbyr til å dra på litt. Bare pass på å ikke skremmme evt. turgåere.Når stien flater ut, kommer du etter en stund til et stikryss. Begge veier fører ut på samme grusvei, valgfritt veivalg.Ta til høyre når du møter grusveien, og ta deretter første blåmerka sti til venstre. Her får du god flyt innover, det er akkurat passe med røtter og steiner. Helt til du kommer til turens mest hårete skrent. Her gjelder lavt sete og riktig bremsing. Det beste er å ta den på høyresida. Et herlig rush venter når du har kommet helskinnet ned.Følg stien videre til du møter en grusvei, ta til høyre og følg denne ca. 500 m, til det dukker opp en merket sti som krysser veien. Ta til venstre her. Etter en kort klatring heller bakken nedover igjen. Vær obs på at en del av røttene her kan være litt sleipe.Etter en lavhastighets-knote-nedkjøring kommer du igjen ut på grusveien. Ta til høyre 50 m, og så til høyre inn på blåstien, som er Gamle Hadelandsvei. Denne stien skal du følge resten av turen. Etter en klatreetappe med påfølgende nedoverbakk krysser du en grusvei, og kommer inn på et herlig parti med en del sva.Etter en stund deler stien seg i to, hold da høyre, fortsett rett over grusveien og videre på stien. Her kommer du ganske raskt til en relativt bratt skråning der sykkelen må bæres. Når du etter en stund kommer ut på grusvei igjen, tar du til høyre og følger denne oppover et par hundrede meter til du ser blåstien rett foran deg der veien svinger lett til høyre. Hold rett fram her. Etter en stund kjenner du deg igjen, det var her du sykla opp i starten.Når du kommer ned til grusveien og Kastesteinen, er ikke turen helt slutt enda. Etter 100 m på grus, går det en liten sti på skrått til venstre. Her tar du ned. Følg denne, og ta nedover til venstre når den etter en stund deler seg. Etter litt mer nedover kommer du ut i et boligområde, og da er turen dessverre ferdig. Men du har forhåpentligvis et godt "sti-glis" om munnen.

Tips

Kartet Nordmarka Sommer 1:50.000 fungerer bra, se evt. Interaktive kart over Oslo kommunes skoger.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salgssjef: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå