Dødsbakken (Rundtjern - Grønnmo ekspress)

Grusveien rundt Rundtjern mot Østmarkskapellet

HVOR?
  • Kommune: Oslo - Østmarka
  • Fylke: Oslo
  • Lengde:
  • Tidsbruk:
  • Vanskelighetsgrad: 6. ikke angitt

Startpunkt

Grusveien rundt Rundtjern mot Østmarkskapellet

Slik kommer du dit

Start med den bratte klatringen opp fra Skullerudstua som er en del av nc løypa. Ta venstre opp steinrøysa der NC løypa tar ned til høyre. Tøffe karer sykler hele veien. Hold slakt høyre og følg stien til du kommer opp på grusveien på toppen av barkebakken.

Endepunkt

Bakken slutter på grusveien mellom Grønnmo og Kapellet. Kjør videre til Sandbakken eller opp grusveien for så å sykle i døden en gang til.

Terreng

Super teknisk sti, kun for de med baller og stabile skuldre.XC gutta herjer nå likevel.

Rutebeskrivelse

Fra grusveien mot Kapellet rundt Rundtjern går det en smal, liten sti av til høyre ca 100 meter inn på grusveien. Ta av og følg denne stien. Den er trang og teknisk.

Ved en anledning kommer man til et Y kryss hvor det til høyre går loddrett opp en stein, mens det går flatt mot venstre. Bær opp steinen. Herfra er det topp utsikt og moroa kan begynne.

Bortover langs svaberget og opp en høy kant før man kaster seg ned til høyre. Med rumpa på bakdekket fosser man nedover på et skred av kongler. Mellom trelegger og svaberg(is/holke om vinteren). En lang drager av en høyresving leder en inn i tett skog fortsatt med rumpa på dekket. Her er sporvalg alfa og omega. Skuldre har løsnet og rygger skjært seg her. Flere har mistet motet, men stå på likevel.

I det man kommer ut på grusveien tar man til venstre. Enten for å sykle opp til toppen igjen, eller til Sandbakken over Dølerud som er en fin sti som går inn over andre bro til høyre.Også kjent som en del av "godrunden" på MTBR.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salgssjef: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå