TERRENGSYKKEL.NO

• Tidsbruk:

Startpunkt

Ankerveien ved Svartkulp

Stien starter fra Ankerveien, øst for Sognsvann og nord for Svartkulp. Starten av stien er den samme som den brede rødmerka stien som går fra Ankerveien til Store Åklungen.

Samme sted som startpunkt

Stien går til dels på smal fin sti, til dels bredere i det høyereliggende partiet. Regn med lite gåing. Stien er syklebar hele veien, krydret med noen fine utfordringer med jevne mellomrom.

Følg hovedløypa i retning Åklungen. Etter ca. 1 km krysser du en liten bekk. Rett etter bekken går det en sti på skrå oppover til høyre. Se etter to trær med gule merker.

Følg hovedløypa i retning Åklungen. Etter ca. 1 km krysser du en liten bekk, rett etter bekken går det en sti på skrå oppover til høyre. Se etter to trær med gule merker.

Stien du nå skal følge er ikke avmerket på noe kart jeg har sett. Innimellom vil du møte andre stier på kryss og tvers. Prøv å følge hovedsporet oppover, du skal holde deg på åskammen oppover.

Men altså, ta stien som går oppover til høyre ved de gulmerkede trærne. Følg på oppover, passer et par tagbare bratte kneiker. En liten sti tar av til venstre, ikke ta denne men fortsett videre. Et lite stykke videre deler stien seg i to ved et nedfallent tre. Ta til venstre her, og fortsett oppover stien som snor seg gjennom lyngen oppover åskammen. Stien går her gjennom furuskog og bakken er dekket med blåbærlyng. Foreløpig er det lite røtter og steiner. Du kommer så til en bratt liten skråning med et furutre på toppen. Over toppen skal du fortsette rett fram, men det er også mulig å ta til høyre. Du vil da havne på stien som vi skal sykle ned igjen. Men det blir litt kort tur så vi fortsetter rett fram. Gradvis blir det litt mer teknisk med større andel røtter og steiner. Når du når toppen skifter terrenget fra furuskog til granskog. Etter toppen går stien litt ned igjen, passerer en bekk og du kommer inn på stien vi tok av fra i starten.

Fortsett bortover stien som går parallellt med grusveien langs Store Åklungen. Etter ca 1 km kommer du til et stikryss, følg blåmerket sti til høyre. Fortsett på stien som går rundt Taraldrudmyra. Etter plankene som går over myra kommer du til et nytt stikryss. Igjen skal du ta til høyre. Nå er det bare å følge stien som blir gradvis bredere. Etter ca. 1,5 km fra stikrysset skal vi inn på ny sti. Stien vi skal inn på er vanskelig å få øye på, hold utkikk etter åpen granskogbunn på høyre side der stien dreier nedover til venstre. Stien er merket på Nordmarka sommer-kartet.

Kjør inn i granskogen på høyre side selv om du ikke ser noen sti her, etter 20 meter oppdager du stien igjen. Følg på, passer en bekk og ta til venstre i neste stikryss. Du er nå like ved Øvre Blanksjø. Nye stier kommer på kryss og tvers, men fortsett hovedsporet nedover. Når du kommer ut av granskogen begynner moroa. Med rumpa bak setet forseres to morsomme tekniske partier. Så følger rask sti nedover, hiv på tyngre gir og gi gass! Ved neste stikryss hold høyre, passer myr og hold høyre ved neste stikryss igjen. Kort etter kommer du ut på stien vi begynte på. Ta til venstre og du er straks tilbake ved utgangspunktet.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas