Årvoll - Lilloseter - Kjulstjernet - Granberget - Kjelsås - Årvoll

Blå sti som ligger gjemt bak garasjeanleggene i Selvbyggerveien

HVOR?
  • Kommune: Oslo - Lillomarka
  • Fylke: Oslo
  • Lengde: 20-30 km
  • Tidsbruk: 2-3 timer
  • Vanskelighetsgrad: 3. Middels krevende

Startpunkt

Blå sti som ligger gjemt bak garasjeanleggene i Selvbyggerveien

Slik kommer du dit

Sykler gjennom parken som omsluttes av Selvbyggerveien. Stien er skjult bak noe buskas i den nord-østlige delen av den buede delen av Selvbyggerveien.

Endepunkt

Stien slutter ved grusveien som går på østsiden av Maridalsvannet, ved Solemskogen.

Terreng

Ganske kuppert terreng, stort sett single track som innimellom avløses av traktorvei. Periodevis en del savberg som kan være glatt når det er vått. En del røtter og stein gjør at ruta kan være litt utfordrende til tider, men avløses av en del flytpartier hvor det bare er å gi jernet. Mesteparten av ruta går på blå sti.

Rutebeskrivelse

Til å begynne med er stien litt krevende ved starten i Selvbyggerveien. Følg den blå stien og de grønne skiltene med grantre-symbol til du kommer ut på grusveien. Passer Kastesteinen, etter noen meter tar grusveien til venste (nord-vestover). Her kan du velge om du ønsker å følge stien som går rett frem (bratt, teknisk og moro om du har kondis til det), eller du kan holde deg til grusveien.Følger du grusveien kommer du til et T-kryss på toppen av bakken hvor du skal ta til høyre, og videre opp en bakke. Her kommer overnevnte alternative sti inn på grusveien fra høyre.Fortsett på grusveien. Etter et par hundre meter tar grusveien en krapp høyresving. Her skal du inn på blå sti som tar av til venster i den nevnte høyresvingen. Her er det rask single track som ender i en steinete utforkjøring som krysser en bekk. Ta det rolig her om du ikke er god venn med steiner. Etter kort tid kommer du til en grusvei som du skal krysse. Den blå stien fortsetter på andre siden av grusveien. Du skal følge stien.Etter den første, litt bratte kneika, går det over til rask single track, bare avbrutt av en hindring i form av en bergknaus. Følg den blå stien til du kommer til en grusvei. Denne skal du krysse (hold nordover). Etter ei bratt kneik kommer ei trebru, etter trebrua deler stien seg. Hold til høyre. Etter et litt teknisk parti (som ofte er veldig vått), får du en teknisk utforkjøring ned til høyre. Her minner stien om et bekkefar: en del steiner og en del gjørme og søle. Etter noen avsluttende gjørmehull kommer du ut på grusveien igjen.Foran deg er det et lite hus (brunt?). Passér huset på høyre side og følg det som ser ut som en traktorvei. Her går det oppover en liten km, og det blir stadig smalere sti med noen morsomme hindringer under veis. Etter hvert tipper det nedover, og her er det mye moro på tidvis glatt svaberg. Du kommer etter hvert til grusveien som går opp til Lilloseter. Kjør ut på denne (så sparer du noe av krutt i beina) og følg den opp til Lilloseter.Passér kaffeen på Lilloseter (på din høyre side), følg traktor veien ned bakken og over ei plankebro. Rett frem etter brua starter en bred sti med blanding av stein, svaberg og tidvise myrhull. Hold deg på denne (følg blå merking) mot Kjulstjern. Her må du være oppmerksom: i sørenden av Kjulstjernet skal du ta en <b>90 graders sving til venstre</b>: denne er vanskelig å se når du kommer i god driv nedover mot tjernet. Etter ca 40 meter kommer du til ei myr som du må forsere på et par plankebroer.Etter siste plankebro skal du opp ei kneik på ca 50 meter, hvor den siste delen er ganske bratt - men langt fra umulig på en tørr dag. Her kommer du ut på en traktor vei. Ta til venstre (sør-vestover). Følg veien til du passerer ei lita hytte på høyre hånda. Her skal du over et par stokker som ligger over veien. Fortsett veien oppover. Etter noen litt gjørmete partier og svaberg, svinger veien til venstre (sør-vest), for så å flate ut. Fortsett på traktorveien over en lysning. Her går det av en sti til venstre, du skal holde rett frem. Etter ca. 50 meter går en blå sti inn i skogen til venstre (sørover). Denne skal du følge. Her er det teknisk single track langs østsiden av Vennervann.I sørenden av Venner vann kommer du til en bekk og et stikryss. Du skal følge stien som går sørvestover. Etter et litt teknisk område med stein og sva dukker du inn på en rask sti nedover med tette trær rundt. Kort etter kommer du til en bekk. Denne skal du <u>ikke</u> krysse! Istedet holder du hardt høyre og tar nesten en 180 graders sving helt nede ved bekken. Pass på å gir ned før du kommer til bekken, så går høyresvingen som en lek.Her blir det teknisk oppover. Etter 50 meter skal du krysse bekken: greier du kneika som kommer rett etter bekken er du god. Ikke langt etter dette deler stien seg i to: du skal holde til høyre (blå sti) - den bratte veien. Er du en O2-snapper er denne delen sikkert syklbar og moro, men vanlig dødlige som vil spare på lårjuicen spasserer gjerne opp her. Etter hvert veksler det mellom teknisk motbakke og noen gå-bare kneiker.Når det flater ut, fortsetter du på siten og etter noen et par hundre meter kommer du til en ansamling av hytter. Du skal passere disse på østsiden. Etter noen gjørmehull og litt labyrint mellom trærne, kommer du til et parti med mye røtter og stein (og tidvis mye vann - avhengig av været de siste dagene). En god taktikk kan være å gi full spiker og flyte over dette strekket.Nå begynner det å helle svakt nedover med litt kuppert terreng og et myrhull/bekk som må forseres på en stokk. Etter hvert kommer du til et stikryss: her skal du <b>ta til venstre</b> (sør-vestover).Her er det vått, vått og vått. Over noen plankebroer, noen stokker er til hjelp her og der. Så blir det en liten utforkjøring som ender rett i en bekk (på sørsiden av Granberget). Her blir det noe gåing ca. 150 meter. Følg den oppgåtte stien (sør-vestover): hold deg nær vannet, så mister du ikke stedet der stien begynner å bli syklbar igjen.Når du har kommet ut av det våte element, blir det moro: her starter belønningen. Herfra er det bare å følge blå sti: varierende mellom brede svaberg (som er glatte når det er vått), syklbare steinrøyser (kan være greit å ta det litt rolig her om du er skvetten), ellers er det bare å mate på nedover single tracken som åpenbarer seg for deg. Etter hver kommer du til en stor stokk som ligger tvers over stien. Bunny hop over her, og du er kongen, evt. løft sykkelen over.Fortsett nedover og du kommer til et stikryss: hold rett frem (sørover). Så kommer du etter en stund ut på en grusvei. Ta til høyre på grusveien. Etter ca 50 meter går grusveien inn i en krapp venstresving. Denne skal du ikke følge: her skal du følge <b>blå sti som går rett frem</b> i svingen. Umiddelbart etter at du tar av fra grusveien krysser du en bekk.Her er det bare å gi jernet nedover, men pass på at svabergene kan være ganske glatte når det er vått. Du kommer til <i>et hopp</i> som ligger midt i stien. <b>Dette bruker du på eget ansvar.</b> Jeg har aldri sjekket det og aldri hoppet på det: kjør på venstre side dersom du ikke ønsker å hoppe. Så kommer du ut på grusveien. Her går den blå stien over til en autostrada av en nyanlagt grusvei (sørover) merket til Kjelsås. Følg denne ca. 300-500 meter til du kommer til en stor lysning, ta til høyre og du kommer etter ca. 200 meter til en ny grusvei. Her tar du til venstre, så følger du denne langs østsiden av Maridalsvannet.Dersom du skal tilbake til Årvoll følger du Midtoddveien, ta til venstre umiddelbart etter første trikkestopp etter snuplassen for trikkene. Følg Kjelsåsveien oppover og ta til venstre når du kommer til Nandrups vei, kryss Grefsenkollveien og fortsett på Frenningsvei til du kommer til bommen ved Kildeveien. Hold ned til høyre på Årrundveien og ta inn på Årvollveien. Voila!

GPS

Tips

Pass opp for hoppet som kommer helt på slutten i den siste utforkjøringa! Det ser litt slitent ut, men jeg har ikke sjekket det ut: hopp på eget ansvar.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salgssjef: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå