TERRENGSYKKEL.NO

Raubergstulen - Røisheim - Utfor for amatører!

Raubergstulen

• Kommune: Lom
  • Fylke: Oppland
  • Lengde:
  • Tidsbruk:

Startpunkt

Raubergstulen

Videre fra Lom oppover Bøverdalen. Når du kommer til Galdesand, tar du opp til venstre mot Raubergstulen. Opp fra Galdesand er det satt opp en kasse hvor det er meningen man skal betale bompenger. Den er lett å overse

Røisheim Hotel

Begynnelse: bratt opp og ned, en del steinSlutt: furuskog med deilig utforkjøring

Jeg var så heldig å få fire turer på denne stien i ferien. Den er noe av det morsomste jeg har vært på. Spesielt på slutten, det partiet er verdt hele turen alene.Hvis du vil ha skikkelig trening, kan du godt starte ved Røisheim, det ligger bare et par kilometer før Galdesand. Men da blir det en tung klatring på grusvei opp til Raubergstulen. Den turen tar kanskje en time? Jeg gjetter, for jeg gadd aldri sykle opp.Du kan gjerne spørre i resepsjonen på Raubergstulen etter hvor stien starter. Men det går altså en merket sti hele veien. Merkingen består av små lave treskilt med en vandrer på. Det enkleste er hvis du legger merke til den aller siste svingen på grusveien opp til Raubergstulen, der går det en traktorvei/sti ut i terrenget. Følg den oppover. Etterhvert kommer du til en bitteliten gresslette. Ta opp til venstre der. Veldig bratt, jeg orket ikke tråkke hele veien. Du skal helt på toppen av den kulen du beveger deg mot. Da er du på turstien. Merkingen av stien er et par steder litt forvirrende. Det første skiltet peker liksom til høyre, det er feil. Når du kommer deg opp til toppen følger du stien videre samme retning, den er tydelig. Men når du kommer noen hundre meter videre fra den første toppen skal du til venstre, selv om sporet til høyre er tydeligere. Det er rett etter ei lita dump, hvis det er vått er det litt myraktig der. Mellom noen bjørker ser du et vandrerskilt til venstre. Etter dette er det bare å følge hovedstien resten av turen. Det blir en del teknisk med steiner først. Deretter begynner det å gå BRATT nedover. Noe trilling og bæring er nødvendig, men absolutt verdt det. De tøffeste får også noen utfordringer. Noen steder kan man ta stygge sjanser. Fin utsikt et par steder også.Men så plutselig kommer du til ei kraftlinje. Da er det bare å skru ned setet og slippe seg nedover resten av turen. Flott furuskog med PERFEKT sti! Litt stein, noe singletrack, svingete, kupert, men samtidig ganske bratt. Den er dessverre unnagjort på noen minutter, men fytterakkern så moro! Jeg måtte stoppe opp og hvile armene et par ganger. Du kommer ut rett bak Røisheim HotelDe har forresten veldig god mat. Må bestille bord på forhånd hvis man ikke er gjest, og sykkelklær er ikke en del av dresskoden...Har dessverre ingen bilder av turen.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas