TERRENGSYKKEL.NO

• Tidsbruk:

Startpunkt

Rusten seter på Raphamn

Du tar av E6 rett sør Otta til Mysuseter og Rondeslottet høyfjellshotell. Følg skilting til Rondeslottet og Raphamn. Når du kommer opp til hotellet fortsetter du seterveien videre innover og tar av første til høyre ved ei seter. Der er det parkeringsplass og her starter stien. Den er merket med Rusten og Otta.

Dette er ei rundløype som slutter der den starter.

Terrenget er delvis bratt og mesteparten av turen går på singletrack skogssti og noe skogsbilvei. Litt gåing må påregnes.

Første etappen går ned til Rustengårdene som ligger halvveis mellom Raphamn og Otta sentrum. Du følger en rødmerket sti hele veien og 90% er ypperlig skogssti hvor du virkelig kan la hjulene rulle i ganske oversiktlig terreng.I starten er det litt myr, men den passerer du uten problemer. Deretter passerer du to grusveier, men disse skal du rett over. Bare peis på nedover til Rusten-gårdene som du passerte på vei opp.

Denne delen ender på like ovenfor gårdene på asfaltvei. Du fortsetter langs asfaltveien et lite stykke nedover (50-75 m) før du tar til venstre opp en skogsbilvei. Den er også skiltet til Kringseter.

Deretter følger du denne gjengrodde traktorveien opp til Kringsetrene. Regn med litt syre i beina mot toppen. Det er temmelig bratt, men det er syklebart hele veien. Siste delen før Kringsetrene gir deilig cruisning på nydelig skogsbilvei. Følg denne til du kommer til en grusvei. Da er andre etappe unnagjort.

Nå tar du til du venstre igjen og følger grusveien oppover ca. 1 km. Der hvor det flater ut ser du etter et blå skilting til Raphamn på venstre side. Her begynner tredje strekket.

Dette er en svært smal sti med svak stigning. Her må du regme med å gå enkelte partier, men ikke langt. Følg den godt merka stien opp til Svarttjønn.Her kan du ta en dukkert eller bare fortsette blåstien til Raphamn.

Dette siste partiet er flott, småteknisk stisykling i kupert terreng. Følg stien til du ender ved Rondeslottet høyfjellshotell. Sykle opp de få hundremeterne til bilen og pust ut før en ny runde.

Eventuelt: Er dere to kan en ta sykkelen ned til Rusten-gårdene og der vente på den andre som kommer med bilen. God tur!

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas