Jølsen-Runden-Hennung-Nordre Gulsjøen

Jølsen, 8 stipartier satt sammen til en runde

HVOR?
  • Kommune: Gran - Brandbu
  • Fylke: Oppland
  • Lengde: 30-40 km
  • Tidsbruk: 3-4 timer
  • Vanskelighetsgrad: 3. Middels krevende

Startpunkt

Jølsen, 8 stipartier satt sammen til en runde

Slik kommer du dit

Fra Brandbu 3,3 km oppover Kjølvegen til Jølsen. Videre 3 km grus innover Åstjernsvegen før du kommer til første stiparti.

Endepunkt

Siste stipartiet ender opp ved Hennung stasjon (Gjøvik-banen)

Terreng

Mye smal sti i skog. Noen myrhull, som tørker godt opp i godværsperioder. Noen partier av stiene kan være vanskelig å finne pga tidligere hogst og høyt gress.I beitesesongen må du gjennom 4-5 grinder. Husk å stenge skikkelig etter deg.

Rutebeskrivelse

1.Første stiparti følger blåsti fra "Hønehuset" til Runden. Dreier venstre over på traktorvei rett før du kommer til Runden og grusvei. 2-3 myrhull på veien over.2.Etter 1 km på grus nordover til Nilsebråtan, ta venstre gjennom metallgrind. Begynner med traktorvei som etterhvert går over i smal sti. Stien er krevende og går slakt oppover til du stanger i en noen år gammel hogstflate. Zoom inn gps'en og tråkle deg over. Har du ikke gps, så gå rett nordover i drøyt 200 meter og finn stien igjen på andre siden av hogstflata. Straks er du inne på grusen igjen.3.Etter Hennungsaga ta asfalten og etterhvert grusen i retning Åstjern. Du er nå inne på Einaritttraseen og vi følger første enkle terrengpartiet østover til første gruspassering. Videre denne grusveien nordover til du passerer Bjønnmyrhytta på venstre side.4.Snaut 300 meter etter Bjønnmyrhytta tar vi inn til venstre og videre mer venstre inn på smal sti. Stien snirkler seg nedover i retning Beitingtjern. Nok en gang har hogst ført til at stien er godt gjemt i gress. Litt stileiting må du nok regne med første gang ned her.5.Etter grus 2 km nordover kommer vi til en større tømmerplass på venstre side. Herfra går det en dårlig grusvei sørover ned i Gampedalen. Fra enden av denne veien tar vi tømmerveien over til Beitingstjern. Denne er noe gjørmete nå etter intensiv tømmerdrift, men stien er i ferd med å sette seg igjen. 50 meter på grus før vi tar stien sørvest over langs Beitingstjern. Først litt bløt intro før stien blir fast og fin. Gjennom jernbaneundergangen og artig nedover til grusvei.6.Tjue meter grus nordover og inn på traktorvei som straks får mer stikarakter. Slakt oppover til eldre hogstflate. Nok en gang noen meter med lite synlig sti nordøstover. Straks inn på tørr skogsbunn med god flyt før du får en liten men grei utfordring ned og over en bekk. Vi følger nå tømmerveien og etterhvert grusen nordover til Svartdalssetra.7.Ved Svartdalssetra tar vi blåstien sørvestover til Korselva. Følg med på blåmerkene! Mitt favorittparti.8.Vi følger fortsatt blåmerkinga sørover på grusen til Villingrud, 2 km. Her tar stien høyre ved grinda. Stien fortsatt blåmerket. Stiavgangen er litt skjult i gress og smågraner. Her går det bratt og smalt oppover 200 meter. Har ennå ikke greit å sykle dette partiet uten å trille noen meter. Fra toppen er det nydelig singeltrack sti nedover til nedlagt beite. Fortsatt blåmerket over Hadeland Turistforenings eneste bru. Videre blåmerket under dagens andre jernbaneundergang. Etter denne tar blåmekinga høyre mens vi fortsetter bratt til venstre. Videre 300 meter på sti før vi når grus som fører oss til Hennung stasjon.

GPS

Tips

http://idrett.speaker.no/Downloads/62036/docs/Oversiktskart_over_okart_i_Gran_og_Lunner_for_Lushaugen.pdf

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salgssjef: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå