TERRENGSYKKEL.NO

• Tidsbruk:

Startpunkt

Dynjan

Enklest når du kommer fra Oslokanten: Ta av til høyre fra E18 i Ramstadkrysset (3,2km øst for Momarkenkrysset (avkjøring til Mysen)). Kjør 1km til du kommer til en ny avkjøring til venstre (vet ikke hva det er skiltet til her - muligens Trømborg. Åsgårdveien heter den ihvertfall i Visveg). Kjør denne såkalte Åsgårdveien i 4,5km - da skal du ta av til venstre på grusvei. Her husker jeg ikke om det er skiltet i det hele tatt, men se på N50-kartblad 1914II - det er avkjøringen 200m nord for Dynjan gård. Kjør denne grusveien om lag en halv km til du kommer til en stor parkeringsplass. Du har nå kommet fram til start!

Samme som start. Eventuelt kan det være mulig å sykle tvers gjennom "hele" Trømborgfjella og ende opp i Ørje. Da blir det logistiske med ett en smule verre ;-)

For det meste barskog på tørr skogsbunn (mye furu). En del myrer og småvann innimellom. Det er lagt ut en del trevirke og annet rask for at en skal kunne komme seg tørrskodd over disse nevnte "våtmarksområdene". Området blir brukt mye i standard fotturøyemed, så de mest velbrukte stiene er brede og fine, men en del knoting og tekniske utfordringer kan også påregnes. Sagt med andre ord: det meste kan sykles, og bare kortere strekk skal være nødvendig å forsere til fots.

I Trømborgfjella er det veldig mye stier og grusveier, så det er ikke noe problem å få tida til å gå. Jeg har litt problemer med å memorere standardruta vår (~ 2,5 timer), men jeg prøver:

Start med stien som går rett østover og umiddelbart opp en svinebratt kneik. Bruk kartet aktivt og ta sikte på grusveien ved Nordre Ertevann. Når du har kommet ut på denne veien: Ta av til venstre i første kryss (tror jeg) på en ny grusvei og så til høyre på sti i bunnen av en nedoverbakke. Ta til høyre i nytt stikryss. Du skal så passere på sørsida av turhytta Arnbjørnrud. Følg deretter stien helt nede ved og på østsida av Store Basdalsvannet. Ta så til venstre, over en ås, så nedover over et hogstfelt og ut på grusvei. Ta til høyre her og så til ventre i kryss. Når du har passert det vesle vannet Kjelane tar du til venstre på sti oppover bakken. Litt knot her, men perfekt i tørr furuskog på toppen! Alternativt kan være å fortsette grusveien ned til Kulevannssaga og ta matpakka her før du snur, sykler opp til stien igjen og fortsetter. Som sagt - fortsett på sti, ta til venstre i kryss så du passerer på sørsida av Jonsvannet. Nå husker jeg dessverre ikke mer, men hvis du må krige deg gjennom et hogstfelt så er du på rett vei. Deretter skal du til venstre i kryss - muligens skiltet mot Slora/Dynjan. Siden jeg er blank herfra og inn - ta med deg kart (og kompass) og velg stier etter eget behov og ønske, så skal du nok klare å leke deg fram til mål.

Trømborgfjella er et eldorado av stier - ingen tvil om det. Her har jeg kun prøvd å beskrive en mulighet - men jeg har stor tro på utforskende virksomhet sørover fra Kulevannet og lengre østover mot Ørja.

Innmari kjipt med dette området, for det ligger mitt i skjøtene mellom 4 N50-kartblad. Aktuelle kartblad er 1913-I, 1914-II, 2013-IV og 2014-III. Det finnes også orienteringskart for deler av området, hør med Indre Østfold Orienteringsklubb.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas