Framsia, Keiservarden.

På toppen av Keiservarden, mot vest.

• Kommune: Bodø
  • Fylke: Nordland
  • Lengde:
  • Tidsbruk:

Startpunkt

På toppen av Keiservarden, mot vest.

Samme vei opp som "Dyrlia", altså: Start fra parkeringsplassen i Maskinisten, opp grusveien til venstre for lysløypa. Jevn stigning opp til toppen på 366moh. Mot vest.

Stien ender nedenfor Turisthytta og Rønvikfjellet.

Stortsett nedover, med noen flate partier. Mye berg sammenbundet av små sti snutter. Teknisk middels vanskelig, med noen tildels bratte kneiker.

Start mot vest med utsikt over byen. Det går flere ruter ned, men den til høyre for en stor stein som stikker en meter over veibanen anbefales. Du skjønner når du står der.

Stien forsvinner innimellom, men hold retningen mot byen, mange ulike valg her, men ikke la deg friste av den pene stien som dukker opp til høyre, den ender opp i noe kratt og knot før morroa starter igjenn. Hold linja, små stibiter dukker opp her og der og forklarer veien. La deg friste av de utallige utfordringene som dukker opp, eller hold flyten, valget er ditt.

Nede ved Svartvatnet, etter bakken med stor løs stein, ta den brede stien til høyre langs vannkanten. Etter du har passert Øvre Vollvatnet og kommer ca. 100m ned grusveien, går stien til venstre. Følg denne helt ned til bebyggelsen.

Hvis du vil klatre opp på sti, ta "Dyrlia" baklengs til toppen, kan være gjørme, så anbefales helst på tørre dager.Kart: Bynære sier i Bodø.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas