Dyrlia

• Tidsbruk:

Startpunkt

Lille Keiservarden

Start fra parkeringsplassen i Maskinisten, opp grusveien til venstre for lysløypa. Grusom klatring, evt knall trening, jevn stigning ca. 300høydemeter. Når du nermer deg toppen kommer du til et kryss, ta til høyre her, opp på høyden lengst østover. Over kanten vil dd se stien slynge seg nedover/botover mot Løpsfjellet.

Stien ender opp i lysløypa nedenfor Asylsetra.

Stien starter like over tregrensa, for det meste hard jordbunn, men noe berg, røtter og gjørme her og der. Teknisk enkelt, i all hovedsak nedover. Størsteparten på åpen sti med flere sporvalg, god sikt framover så her er det bare å dundre på det en er kar for. Mye fotgjengere i helgene, men du ser dem tidlig nok til å bremse ned.

Start på stien du ser fra toppen, et par ulike muligheter, men hold til høyre for best flyt. Etter de første kneikene nedover, kommer et lite parti med berg, følg disse mot venstre til stien dukker opp igjenn, følg stien østover til dalen mot Løpsfjellet.

Her skal du til høyre, nedover retning sør-vest. Over litt berg og ei lita myr, opp en liten bakke.

Ta en liten pause, løs opp smilemusklene, kjør. Først litt gjørme og røtter, deretter tørrere furuskog med tildels mye røtter, men ikke værre enn at det kan kjøres fort! Det går så over til lauvskog med hard sandbunn, fortsatt med mulighet for høye hastighter. Mange sporvalg, smuud mellom små hindre, eller hopp og sprett over dem, ditt valg.

Dessverre har alt en ende, du kommer da ned på lysløypa, ta til høyre og følg den ned til Maskinisten. (Eller se tips)

Dersom du liker teknisk klatring, kan du istedet sykle opp "Framsia" (stiguide kommer). Vel nede på lysløypa kommer du til en demning, som er startpunktet for "Storlia" (beskrevet tidligere), om du vil ha mere.Kart: Bynære stier i Bodø.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas