TERRENGSYKKEL.NO

LynPeders minnesti -Norges lengste shuttlebare nedoversti

Sandgrovbotn

HVOR?
  • Kommune: Verma
  • Fylke: Møre og Romsdal
  • Lengde: 10-20 km
  • Tidsbruk: 1-2 timer
  • Vanskelighetsgrad: 4. Krevende

Startpunkt

Sandgrovbotn

Slik kommer du dit

Fra Verma i Romsdalen kjører du opp anleggsveien mot Sandgrovbotn, når du er kommet opp på platået, etter noen rødmerkede treskilt merket "Luka" parkerer du på en grusplass på hø side av veien ca 1100moh. Parker her, og sykl innover mot Sandgrovbotnen til du ser et skilt merket "ridesti" på venstre side.

Endepunkt

Romsdalen, rett nedafor Verma

Terreng

Først store sva og små dropp i åpent terreng uten sti, deretter sauetrakk i serpentinersvinger ned til Stokkesetra, og så gammel opparbeidet kløvsti. Ca 1200m høydefall hvorav 900hm kan shuttles med bil.

Rutebeskrivelse

Håvard M var her med motorsag og ryddet sti i 2008 fordi han hadde sett noen interessante streker på statenskartverk.no. Den gamle ridestien som ble brukt til å frakte turister med slede fra Verma til Eikesdalen var registrert hos kartverket, men stien var ikke brukt på mange år og besto stort sett av kaotiske sauetrakk. Etter mange timers arbeid var stien farbar, i etterkant har lokale turlagsfolk vært oppe og gjenoppmerket en rute ned.Denne stien oppsummerer alt LynPeder stod for; "[b]Gladbratt smalrås med nok av høydemeter til alle.[/b]"Fra skiltet "ridesti" tar du sikte på skaret mellom Fugleleikhøa og topp 1468. Når du nærmer deg skaret kommer du inn på tydelig sti som er vardet. Fra skaret Trasker du opp de siste 350hm opp på topp 1468, og setter deg ned og spiser matpakka og nyter utsikten. Når du har pakka deg inn i plastikk gjør du helomvending og cruiser ned svaene til skaret, og følger så sauetrakk-serpentinersvingene nedover. Det er av og til rødmerket, men nesten umulig å ta feil. Når en er kommet ned i bjørkeskogen vil det først gå i endel serpentinere før stien traverserer kraftig mot venstre (oppover dalen). Rett før sauetrakkene traverserer to 3-5m breie sva med bekk skal en ned til høyre. 5m inn på stien vil en se et gammelt grått skilt med "Ridesti". Du skal altså ned til høyre her. U.t. skal prøve å merke dette bedre til sommeren. Stien går over i serpentiner-singletrack som ender opp på Stokkesetra. (har du traversert et langt stykke før det går nedover har du altså havnet feil).Fra Stokkesetra er det to alternativ. Etter å ha spist lunsjen går du 10m opp på stien igjen og tar bikers left på rødmerket sti nedover. Det er her merket "ridesti" av lokale turlagsfolk, men det er ikke den opprinelige ridestien. Etter å ha krysset under jernbanebrua kommer du til et gårdstun. Hils på gardskona, ho vil vedig gjerne at vi hjelper til å kutte fram og holde åpne de gamle stiene. Den opprinnelige ridestien går bikers right fra sletta på nedsida Stokkesetra. Her er det oppbygd kløvsti (som passer hest og slede...) som går i serpentinere nedover. Kløvstien er vasket ut ved et par bekkekrysninger. Når det er et par hundre hm igjen tettner stien til og det er et par stidele. Hold alltid høyden (til høyre) der sauetrakk tar av stien. Nesten nede ved Verma deler stien seg i to, den opprinnelige stien tar til venstre mot butikken i Verma, mens en traktorveg (som er mer åpen) går av mot høyre. Følg stien til venstre.Vi har ryddet litt og trasket opp og ned for å sondere terrenget og alternative stier. Stien er oppbygd kløvsti, så det er bare snakk om et par timers dugnad med en håndfull ryttere for å gjenåpne stien. Vi håper flere vil ta turen, og hjelpe til med litt stidugnad i LynPeders ånd. Etter mange smil og god flyt nærmer du deg Verma, skjenk LynPeder en varm tanke!Oppdatering: Tord Sletthaug og Pål Nakken har vært og ryddet nedre parti etter avtale med grunneier, og merket det kritiske punktet med skiltet "Ridesti" bedre.

Video

GPS

Tips

Statens kartverk Romsdalen 1319 IStatenskartverk.noSe gamasje.no for oppdatert stiguide for området, og sjekk "Bike Romsdal" på fb om du trenger guiding. Husk å kjøpe lefser fra Verma Gardsmat på nærbutikken på Verma. Bygdene trenger folk og næring, folk i bygdene holder stiene åpne.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salgssjef: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå