TERRENGSYKKEL.NO

• Tidsbruk:

Startpunkt

Lyngstad Stadion

Ved Lyngstad, ta av fra hovedveien mot Bolli. Også skiltet Stadion. Innkjøring til stadion etter ca. 500 m. God plass til parkering.

Rundløype på 40 km, så enden er på Lyngstad Stadion. Veldig greit.

Du er innom det meste. Fra asfalt til grusveier, traktorveier, noe sti og mark. Et lite gåparti på ca. 50m for å møte en ny sti på høyere nivå. Forholdsvis enkel, men for de som liker litt teknisk kjøring så får også disse litt utfordringer på turen. Der må de andre finne seg i å kanskje måtte gå litt. Rute er lett kupert, med noen skikkelige utforkjøringer og noen skikkelige bakker. Noe bratt og kort, noen litt slakkere og lengre.

Start fra stadion og mot hovedveien, kjør under hovedvei og følg asfaltvei nedover mot sjøen. Følg veien rett frem til kryss på hovedvei etter bratt motbakke. Kryss hovedveien og sykle ca. 20m til høyre, ta av til venstre og opp en grusvei. Følg denne veien forbi Lyngstadvannet. Vær obs på at det finnes først 1 grind, så en streng og så avsluttes veien igjen med en grind. Strengen er noe merket, men ligger på strekning med fart så vær obs. Snakk kjærlig med dyra du møter på veien :-)Etter grind 2 ta vei som går opp. Følg rett frem til skilt med blå pil, vei rett ned til høyre. Følg vei som går over til å bli sti. Du må entre en ny streng. Du kommer inn i et parti som er litt teknisk med smal sti, gress og steiner. Noen håndterer sykling bra her, andre bør gå. Stier er godt synlig, så det er bare å følge den til du når en ny "hovedvei" bilvei i grus. Vær obs når du kommer ned på bilvei for det er ikke så oversiktlig. Ta til høyre, så venstre i neste kryss og venstre igjen. Følge hovedvei i grus til du møter nytt kryss, vei med Asfalt. Ta til venstre. Du får en bra nedoverbakke, men vær obs, midt i bunnen av bakken skal du kjapt opp til høyre og du får en forholdsvis bra oppoverbakke på grov grus og sand. Følg traktorveien til du møter gåpartiet, følg skilt med blå piler og du finner neste traktorvei. Her kommer du inn på et flott parti i fantastisk natur. Følg vei til etter en bakke møter ny asfaltvei. Ta til høyre. Ved neste kryss ta av opp til venstre og øvre Bolli. Følg hovedveien til du kommer til grusvei, rett frem i kryss. Etter ca. 500 m, ta av til venstre opp Akslia Boligfelt. Følg grusvei 300m opp, ta til venstre. Følg grusvei til nytt kryss, ta til høyre opp Godalen. Her kan du velge om du vil sykle rundt Godalsvannet. Da tar du av vei til venstre i forkant av vannet, kjører mot gården, bak gårdshuset ca. 50 m går en sti/vei til høyre. Da er det bare å følge denne rundt vannet og skilt merket blå piler i enden av vannet. Om du ikke ønsker rundt vannet kjører du bare rett frem til enden av vannet, der gjør veien en brå sving til høyre. DU sykler ned til venstre, over en bro og følger merket sti og skilt med blå pil. Du skal ta av til høyre over en kanal, stien vises godt så det er bare å følge til du møter elv. Kryss elva og ta til venstre.Vær obs på en lang bratt nedoverbakke på løs grus, her kan du møte motgående trafikk. Følg vei til du møter hovedvei i asfalt, ta til høyre og sykle til du møter kryss Bollia merket stadion og sykle til der du startet. Om du ønsker kan du i krysset ta en 180 graders sving fra hovedveien, merket Holtan og kjøre en runde i den flotte lysløypa før du avslutter turen.Lykke til og håper du får en flott opplevelse.

Kommunen har et orienteringskart over området, men stien er ikke merket inn. Du vil finne hovedveier, grusveier og noen av traktorveiene inntegnet. Så, du vil kunne ha en viss peiling på hvor du befinner der, eller hvor du skal.Den siste nedkjøringen fra Godalen mot hovedvei i asfalt må dere være obs, det går fort og du kan møte motgående trafikk på løs grus.Har ikke bilder akkurat nå, men skal se om jeg ikke får lagt inn noen etterhvert.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas