TERRENGSYKKEL.NO

• Tidsbruk:

Startpunkt

Stølsveien

Ta toget/evt kjør til Arna stasjon. Arnanipa er det fjellet du har til høyre for deg når du står på jernbanestasjonen og ser mot fjorden. Fra gamle Arna sentrum tar du Stølsveien oppover forbi de nye eldreboligene og helt til topps. Like etter at du passerer en barnehage starter traktorveien som tar deg til toppen av Arnanipa.

Garnes. 4 km nord for Arna stasjon

Traktorveg nesten helt til topps og sti helt fra toppen og ned igjen. Temmelig bratt noen steder, men en med god kondis og balanse kan sykle hele turen uten gåing. Turen starter over tregrensen før den snirkler seg gjennom tett skog, som åpner seg igjen lenger nede. Tekniske partier og partier med høy fart.

Følg traktorveien til topps. Der den slutter går det en sti til venstre. Følg denne til du igjen ser ned på Indre Arna. Dette er toppen av Arnanipa. Når du står på toppen og ser ned på Indre Arna skal du til høyre. Like etter toppen skal du igjen til høyre og så er det bare å følge stien helt ned. Den deler seg noen steder for så å gå tilbake til en sti igjen. Det er likegyldig hva du velger, prøv den andre varianten neste gang. Når du til slutt kommer til asfalt igjen kan du velge om du vil trille ned til jernbanen, eller fortsette videre til Garnes på sti. Du velger selvsagt det siste og tar til venstre med en gang du er ute av skogen og til høyre igjen i neste kryss. Peis på til du kommer til en skole. Det er Arna Gymnas og slutten på turen.

Pass på turgåerne. Dem er det en del av, men hvis du stopper og smiler til dem smiler de tilbake og ingen blir sure.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas