Vestmarksetra - Ramsåsen - Vestmarksetra

• Tidsbruk:

Startpunkt

Vestmarksetra parkeringsplass

Kjør til Sandvika, følg skilting til Tanum. Følg Vestmarkveien til den tar slutt. Stor parkeringsplass, bom med miltær vei videre.

Vestmarksetra parkeringsplass

Stier med en del stein i starten, noen hundre meter med myr, ellers smale stier med flere tekniske partier, og røtter. Stigning til Stovivollen, ellers kupert, KRIMINELT BRATT ned fra Ramsåsen!

Start ved Vestmarksetra parkeringsplass og ta blåmerket sti mot Haugsvollen. Denne tar av på veien mellom nedre og øvre parkeringsplass. Her er det steinete sti, og ta til høyre når en kommer ut på grusveien igjen.

Transportetappe til Stovivollen - grusFra Haugsvollen går grusveien jevnt oppover til Stovivollen.

StovivollenLigger på høyre hånd 3km fra Vestmarksetra parkeringsplass og her er det litt kronglete å finne riktig sti videre. Skiltet viser Risfjellkastet (blått), men du skal følge rødmerket skiløype. Stopp ved nederste låve/hytte og kjør rett til høyre/østover ut fra denne og opp i lia. Her skal du treffe en gammel rødmerket skiløype. Denne skal følges videre, og har fin skogbunn i starten. Etterhvert går dette over til myrpartier og du kommer nå ut på noen nydelige myrpartier som heter Breimosen.Her er det vått hvis det har vært mye nedbør.

Krysset på BreimosenHer i krysset står det skiltet rødt til Ramsåsen 0,5km og Svartvann 4km. Følg denne retningen, hold høyre, og ned til et lite tjern på venstre hånd.

Fortsett på rødmerketEtter et lite stykke skal du brekke hardt til høyre (syd) ved stidele. Rødmerket fortsetter til venstre og nordover. Stien en skal følge går til høyre og er ikke merket. Etter ca 150 meter begynner Vestmarkas beste utsikt å åpenbare seg. Denne stien går omtrent rett sydover og retning Drøbak. Stien følger Ramsåsen og du har stup på venstre hånd hele veien.

Nå venter ca 240 høydemetre med bratt sti nedover!Fra toppen av Ramsåsen holder man venstre i stikryssene og ned Kantbakk. Her er det flere tekniske og svært bratte partier. For de sykeste går nok det meste, men for vanlige dødlige må en regne med litt bæring ned til Jordbru lysløype. Vær klar over at dette partiet har noen veeeldig bratte steder, fra toppen og ned er det ca 1,5 km og 240 meter lavere. Flere steder er det steiner, røtter og jord. Har det regnet er denne nedkjøringen seriøst vanskelig.

Jordbru lysløype - VestmarksetraVel nede i lysløypa, tar man til høyre og høyre igjen i neste kryss skiltet rødt til Vestmarksetra. Her er det bark og sugende sykling opp igjen til utgangspunktet.

I helgene koster det penger for parkering. Kuer og sauer i beite så vis hensyn.Best når det har vært tørt en liten periode.Kart over Vestmarka.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas