Spenningsby

• Tidsbruk:

Startpunkt

P-plassen på Spenningsby

Kjør Rv-4 nordover fra Oslo til Rotnes i Nittedal. Ta av til høyre før Glømmi Sport og følg gamleveien nordover ca 5km. P-plass for bil på høyre side. Følg så grusveien innover ca 4-500m så går blåmerket sti opp til høyre (før hestene).

P-plass på Glitre i Nittedal

Denne stien er unik!!Har holdt denne "hemmelig" lenge, men det er så flott at flere burde få sjansen!

Første 4-5 km er sti av meget varierende vanskelighetsgrad. Det er mulig å sykle opp mot 90% av distansen.Det er en del stigning i starten, men ikke avskrekkende bratt, stien går også over flere bekkefar og myrhull før dere når høyeste punkt som er Nittebergsvangen (Kraftledning)etter 3km.Bare forsett stien videre til neste bekk/bro etter 1-2 km.2-300 m etter denne broen er det et stikryss, her skal dere holde rett frem til dere kommer til høyspenten. Her går det en liten sti ned til venstre ta denne ned til veien (ingen krise hvis dere bommer på stien) dere kommer ned på veien litt lenger ned.Ta så til venstre på grusveien og følg denne til enden ca 4-5 km.På venstre side av snuplass går en sti ned mot liten elv ta denne stien.Etter 4-500 m kommer dere til fin laftet gapahuk og demning (fin plass og ta en pause).Trill så sykkelen over demningen (2 små broer) og bær sykkelen opp på andre siden.Følg så denne stien innover i meget varierende terreng alt fra myr/fjell/røtter alle vanskelighetsgrader til dere har kommet over en 50 cm smal bro som er 30-40 m lang.Stikrysset etter denne broen skal dere til venstre over en 5 m kort liten bro til.følg så denne stien oppover til dere kommer til grusvei. Ta til venstre på veien i ca 200 m, ta så blåmerket sti opp til høyre (over en meget vanskelig fjellknatt) Det er merket mot Glitre.Denne stien går oppover et stykke før den flater ut og dere kommer til en liten rød hytte etter 1-2 km.Det er bare og følge på mot Glitre.Etter noen km går stien ned Glitrelia som er bratt og steinete ned til P-plass.Herfra kan dere følge gamleveien(Raumerittet går her) tilbake til P-plass hvor turen startet.

Nordmarka sommer kart står alt på!Denne turen vil jeg si er vanskelig og for spesielt intresserte. Det er et fantastisk område, og omtrent ikke andre mennesker og se (frem til nå...)Ønskes guide på turen så bare ring.Tlf 91767928GOD TUR

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas