Sollihøgda - Bukkehøgda - retur

• Tidsbruk:

Startpunkt

P-plass innenfor kapellet

Ta av fra veien over Sollihøgda der det er en steinsatt/murt port inn mot kapellet, og kjør til innerste parkering.

Samme sted, eller Sundvollen om man vil.

Blåsti (nesten) hele veien. Relativt god flyt, selv der det er en del røtter og steiner. Få stigninger.

Sykle inn veien til høyre fra P-plassen. Fra bommen skal du nøyaktig 1000m, like forbi et sti-skilt ((mot Niskinnvannet og trolig Mustadkroken) i høyre veikant. Der er det en krapp sving, og stien går inn her. Ikke veldig synlig. Rundt svingen er det blåmerking på en gren av stien. Ikke stor sti. Følg med!

Smal fin sti går nordover her, parallelt og delvis overlappende med vinterløypa. Du passerer et stort trepalass og vet du er på rett vei etter 2km på stien. Heter Toresplassen.

Neste stikryss peker til Sørsetra. Der bare fortsatte jeg til jeg kom til en grusvei. Hold langs denne 7-800m. Det går en nesten usynlig blåsti opp til høyre fra veien der. Dette er mest en mosegrodd ur, og kan ikke forventes å være mer enn en trillesti-snarvei, stort sett. Men disse 300m sparer deg for 2+ km omvei. Du krysser nå veien mot Bruløkka og følger skilting og blåsti opp lia. Dette er inngangen til Torgesæterhøgda, mer feilfri stikjøring der god fart og flyt er mulig. Når du kommer til grusveien, ved Retthella og Bukkehøygda (jeg dro ikke opp dit, men kotene antyder at det burde være grei skuring 1km), står det skilt med 3km til Sundvollen og 8 til Løvlia. Dette er turens vendepunkt. Dit bruker du snaut halvannen time.

(Jeg hadde tenkt å sykle østover, og så sørover ved elva (Lille Lomma) og så dra opp Borgenbakkane til Bruløkka og så retur samme vei som nordover, men hele stien opp Borgenbakkene (blåsti) var et gjørmehav etter skogsdrift. Stien er i praksis ukjørbar inntil frosten kommer. NB! Jeg snudde altså og entret stien ved Retthella igjen.)

Returen er akkurat like kjørbar og anbefalt. Simpelthen en sti-perle!

Oslo Nordmark sommer, 1:50 000.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas