TERRENGSYKKEL.NO

• Tidsbruk:

Startpunkt

P-plass Franskleiv (vestmarksetra)

Kjør til Sandvika, følg skilting til Tanum. Først følger du Tanumveien, deretter Vestmarkveien til den tar slutt.

dto.

Variert, mye skogbunn, kan være ekstremt gjørmete. Det går også mye dyr i vestmarka, så se opp for kupuddinger!!!

Start ved p-plassen på vestmarksetra. Følg blåsti som starter innerst i hjørnet på p-plass 2 (under høyspenten mot vest) Denne kan være SKIKKELIG klinete. Følg skilting mot Haugsvollen. (rett nord når du kommer ut på grusveien)

Haugsvollen er en setervoll på høyre side når du sykler nordover. Noen meter forbi Haugsvollen tar det av en blåsti opp til venstre. Opp her!

Nå er det fin skogbunnsti ca. 1700 meter til du kommer fram til Grønland, som er en setervoll med en hytte på.For en tid tilbake var det endel vindfall over stien oppover, men da dette er en tid siden så regner jeg med at noen flittige sjeler har vært ute med sagen nå.

Fra Grønland sykler du rett sydover på samme sti som du kom noen meter før blåstien deler seg. Du kom opp fra venstre, så du kjører ned til høyre. Du har nå ca. 1.5km med fin nedkjøring foran deg. (Skiltet mot Furuholmen)

Det kan være verdt å merke seg at det er noen gjørmefelter nedover, her har jeg fått en av mine store overraskelser da det viste seg at en liten gjørmepytt var tilsynelatende bunnløs og sendte mitt forhjul under til over navet med dertil tilhørende "rask avstigning"

Når du kommer ned på grusveien følger du den til høyre, etter ca. hundre meter deler veien seg, du skal følge på til venstre. Følg grusveien til den ender i et koselig rødt hus som heter "Gupu". (Her serverer de en spesielt kjent sjokoladekake...)

Du har nå to alternativer for å komme videre, enten tar du korteste vei ned tilbake til p-plassen, blåsti som tar av skarpt til venstre ved gupu, dette er en fin nedkjøring med masse løs stein som er spennende nok bare man trår på litt.

Alternativ to er å sykle inn bak huset på Gupu og følge en blåsti som går rett østover. Denne går mye nedover og kalles i vennegjengen for "gromstien". Fin, smal uten de for store utfordringer, men muligheter for tempo. Du kommer tilslutt ut på en grusvei, følg denne et stykke til venstre før den går over til å bli sti, og kommer opp igjen på bilveien litt nedenfor p-plassen der du startet.

REGEL NUMMER 1: DE NEVNTE STIER BLIR FLITTIG BRUKT AV TURGÅERE I HELGA, SPESIELT STIEN FRA GUPU TIL P-PLASSEN ER SVÆRT MYE BRUKT AV FAMILIER. VIS HENSYN OG LEGG TUREN HIT PÅ EN ETTERMIDDAG!!!!!

Det går an å utvide på mange måter. Det er sykkelbart på lysløype helt fra toppen av Skuibakken. (5km fra p-plassen)

Det kan vel kanskje nevnes at Gromstien har et Taco-bakhjul på samvittigheten.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas