Langåsen

• Tidsbruk:

Startpunkt

Sti som tar av fra grusvei

Hvis du kommer fra Oslo på E6 så tar du av mot Kolbotn, etter avkjørsler til Hvervenbukta og Holmlia. Bare følg veien et godt stykke, og du kommer gjennom en kort tunnel. I rundkjøringen tar du til høyre, neste rundkjøring er det rett gjennom og neste der igjen er det opp bakken til venstre. Denne veien følger du forbi et kjøpesenter på høyre hånd, men i krysset under en gangbro tar du til venstre. Følg veien noen hundre meter til en gård (Fløisbonn gård). Du kan parkere bilen på parkeringsplassen på venstre hånd ved et industribygg, rett før privatveien forbi gården starter. På denne veien starter turen.

Samme som startsted.

Mye røtter, noe stein og svaberg. Noe gåing må regnes med, da noen trær har veltet over stien som ikke er like lette å komme forbi.

Følg grusveien ca 500m innover forbi gården, og fortsett rett frem opp den litt smalere bratte bakken når veien svinger til venstre. Denne veien skal føre deg rundt en eiendom og over motorveien på bro. Over broen "starter" skogen og du skal bare følge denne brede stien kort til du er på toppen av haugen, for så å ta av til venstre før nedoverbakken.

Stien du nå følger går paralelt med motorveien. Nå kan du bare følge veien som blir til sti etterhvert, men hvis du vil kan du prøve å finne den lille stien som tar av til høyre ganske tidlig på denne veien før nedoverbakken begynner. Hvis du ikke finner denne stien er ikke det så farlig (den er bare litt morsommere), da du uansett kommer inn på riktig sti litt senere. Ved å velge det første alternativet (følge veien) kommer du fort til et punkt hvor veien blir til en sti opp mot høyre, denne følger du og etter en stund velger du til venstre i et lite stikryss. Du må da forsere et veltet tre og befinner deg straks på et lite svaberg. Nå burde det være en lett sak å følge stien som fører deg langs toppen av åsen (Langåsen). Underveis vil du finne deg selv på steder hvor sporene etter skogsmaskiner går en vei og stien en annen. Velg stien.

Ved enden av åsen kommer du til en kraftlinje som du følger og da er du straks ved en gangbro over motorveien. Kjør over den og ta til venstre. Denne veien følger du langt om lenge og du vil underveis møte alternativer til høyre, men hold hele tiden til venstre. Etter mye opp, ned og opp igjen er du på Oldtidsveien (bred sti), for å komme tilbake til startpunktet tar du til venstre. Hvis du vil sykle mer kan du ta til høyre, da kommer du fort bort til Grønnliåsen som er beskrevet i en egen stiguide. Du følger denne brede stien bortover til venstre som går i ytterkanten av skogen med bebyggelse på høyre hånd til den ikke er mer. Da skal du være på plassen til det industribygget du parkerte bilen ved siden av, du må bare sykle rundt det.

Det er andre muligheter, men det er lett å rote seg bort fra stien. Et godt tips er at du nesten hele tiden (helt til du krysser gangbro nr. 2) skal følge langs toppen av åsen, og hvis du plutselig finner deg selv langt nede på en av sidene, er det på tide å fatte mistanke.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas