Hovifjellet

• Tidsbruk:

Startpunkt

Nordsiden av Hovifjellet, kart ref. 233:769

Start på Hauerseter over jernbanen og til venstre, så rett frem. Kjerreveg til venstre før innkjøringen til trelastforetningen. kart ref. 222:748 stengt med bom lenger frem. (Trelast på H. hånd når du er inne på kjerrevegen) Følg veien inn mot Majorsæter i krysset kart ref. 224:776 til høyre. Bilveg 5- 600 m, oppe i en liten motbakke stikker vegen av til H kart ref. 229:775. Følg skogsbil / kjerrevegen helt opp. Det stiger svakt helt til en kommer opp på toppen. Der går vegen rundt og tilbake igjen, ikke la deg lure, er det på sommeren kan det være vanskelig å få øye på stien som stuper ut i krattet rett frem. Herfra er det variert / kupert terreng helt til slutten da stien går ned mot skyterbanen på Hauerseter.

Øst for skytebanen på Hauerseter, vær obs på ting som kan være henslengt i det høye gresset på sletta før du kommer ut på vegen igjen.

Stien går igjenom skogsterreng, enkelte steder fortoner den seg som en nedgrogg kjerreveg med tett høy vegitasjon. Stien består av hardtråkket skogsbunn, stein, røtter, myr og svaberg. Ruta er ikke spesielt vanskelig. Regn med 20m. med gåing.

Stien starter i tett vegitasjon med gressdekt underlag. Men går fort over i smal overgrodd sti i partier, dels god hard tråkket skogsbunn. Terrenget er lett kupert, det er lett å sykle.Før endepunktet ved Hauerseter skytebane en ikke alt for bratt kupert utforkjøring. Det er ingen ting i veien for å kjøre motsatt veg, men da går man glipp av utforkjøringen. Stien er godt markert hele veien, det skulle ikke være mulig å feil. I bånn av bakken helt på slutten deler stien seg, følg den mest markante til venstre og du kommer ut ved noen gamle brakker. Hold til H. over standplassen på Hauerseter skytebane. Og vips så er ringen sluttet. En ikke alt for utfordrende tur, men en fin sti som gir mersmak for stisykling.

Statens kartverk, Ullensaker, 1915 II (Hovifjellet) Det finnes et svaberg som kan være fristende å kjøre fra syd, dette ender i ett myrhøl med noe grov plank. Kommer man fra nord vil nok de fleste forsøke å komme forbi på beina. Det som gjør denne stien, er at det er en smal sak å komme seg rundt til utgangspunktet igjen. Helt asfaltfritt.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas