– Frederik Wilmann er en av Norges råeste syklister. Om han kommer på pallen, eller i beste fall vinner Birken, vil det bety mye for oss. At han velger å sykle på våre sykler viser at vi i hvert fall har bygget opp et godt rykte, sier Wubbo Boiten i Skør’n.Spesialbygget Birken-maskinWilmann vant Birkebeinerrittet i 2014 etter en thriller over fjellet der rivalen Åsmund Løvik kjørte feil i siste sving før mål. I fjor ble han nummer seks, og 25. august er Wilmann tilbake på startstreken i Birken for sjuende gang. Les også: Dramatikk da Wilmann vant Birken I år sykler han for Team Skør’n, på en sykkel bygget spesifikt for Birken. – Sykkelen han skal bruke er en Skør’n Tjuge9i Karbon i størrelse Large. spesialtilpasset for Wilmann. Den har en meget stiv ramme, superlette Bike Ahead AC one-hjul på 1080 gram med slangeløst oppsett, og utveksling som vi har satt opp med tanke på løypa. Der ville han ha det så tungt som mulig, samt at jeg kom med noen anbefalinger, sier Boiten.Totalt veier sykkelen 7.7 kiloKontakt siden høsten 2017Sykkelsnekkeren i Valdres har vært i kontakt med Wilmann siden før europamesterskapet i strandsykling, som gikk i desember 2017. Da passet det ikke for Wilmann, men i sommer tok den tidligere proffen kontakt med Boiten for å høre om muligheter for å sykle Birken på Team Skør’n. Da begynte de to å planlegge hvordan sykkelen skulle settes opp. – Han har store ambisjoner, og det betyr mye for oss at han vil sykle Birken på vårt lag. Les også: Et blodslit å tette luker i løssanden Selv om utstyrshysteriet til en viss grad har roet seg er det fortsatt mange som bruker litt ekstra tid på sykkeltilpasning i forkant av det tradisjonsrike grusrittet. Les artikkelen vår fra da Fredrik Haraldseth i 2015 gikk løs på sykkelen med baufil, eller om Åsmund Løviks gammelnye spesialbygde Marvil (som nå er byttet ut).