Det blir raskt misforståelser når sykkelekspertene Øyvind Aas og Henrik Alpers baserer en sykkeltur på hver sine måleenheter. For innen landevei- og terrengsykling kan det virke som at ingen noensinne har gjort et forsøk på samarbeid. Her er det rett og slett ingen enheter som snakker sammen. Milllimeter vs tommer, p.s.i. vs bar. 

- Terrengsykkelsporten ble jo oppfunnet på begynnelsen av 70-tallet av landeveisyklister som søkte ut i skogen. Så fant de ut av at de kunne montere på litt breiere dekk m.m. på syklene sine, så begynte de å sveise sammen. Og siden terrengsykkelen har sitt opphav i Amerika, så bruker de målene de har. Og i Amerika har de tommer, sier Øyvind Aas. 

Saken fortsetter under bildet

Det er lett å se for seg at sykkelprodusenter som opererer i begge kategorier også får sine utfordringer, når det oversettes fra bar til p.s.i. eller tommer og millimeter. Lettere blir det ikke når vi får en helt ny sykkelkategori som havner midt i mellom terrengsykkel og landevei. Med sine grove dekk og raske ramme vet antakelig ikke engang gravel-sykkelen selv hvilket imperie den vil leve i. Blir det amerikansk, eller blir det europeisk? Tommer eller millimeter, bar eller p.s.i? En blanding, ser det ut som. 

Men noe sjarm har det da også kommet ut av kontinentenes kulturarv. I hvert fall for europeernes del, i følge Henrik Alpers. 

GREIA MED...

TEASER - 8. juni

EP1 - USA VS Europa / Enhetsforvirringen 

EP2 - Landevei og motbakkene

EP3 - Terrengsykkel og motbakkene 

EP4 - Landevei og utforbakkene 

EP5 - Terrengsykkel og utforbakkene 

EP6 - Frontal motekollisjon