Lars Granberg må prioritere hardere for å lure fram formtoppen når det gjelder. I 2019 prioriterer han hardere hva han skal være med på, og hvordan han skal legge opp treningen både inn mot sesongen og underveis. 

Les også: – Kroppen er ikke like mottakelig for trening 

Grunnlaget for sesongens satsingsritt legger allerede nå. Mesteparten av øktene kjører maratonveteranen ute, men noen går også på rulle. Det er spesielt hvis det er ekstremt kaldt eller vått ute, og for Granberg er det balanserulle som gjelder. 

– Balanserulle gir litt mer "utefølelse" enn når sykkelen står fiksert på fastrulle. Jeg bruker en Kinetic balanserulle fra Birk Sport. Den er billig, bra og gir motstand nok. Det er også fint at den er lett å ta med seg, og kan settes opp overalt, sier Granberg. 

Les også: Kledd for vintersykling Kledd for vinteren 

Når Granberg først kjører rulleøkter, vil han ha det unnagjort raskest mulig. 

– Rulleøkter på vinteren er for meg enten rene restitusjonsøkter der jeg bare spinner beina rundt, eller det er en hardøkt i en eller annen variant, og det blir det som regel en kort seanse. Jeg brukte også rulle da jeg trente meg opp igjen etter kragebeinsbrudd sommeren 2016, sier han. 

Saken fortsetter under

Dette er Granbergs favorittøkt på rulle.

Hva er økta?
– En nyttig økt er 5x5 minutter der jeg drar til skikkelig det første minuttet på hvert drag, mens de fire siste minutta holder jeg rundt terskel. Det første minuttet kjøres da så hardt at man lurer på om man i det hele tatt vil klare å fullføre alle fem minuttene. Da er man på en passe belastning. Det første minuttet er imidlertid ikke det hardeste, selv om man må jobbe ordentlig da også, men derimot å klare å holde rundt terskel rett etter det første minuttet er ferdig. Etter hvert får man hentet seg litt inn, og det føles overkommelig å fullføre draget. To minutter pause mellom dragene er passe. Det er vanskelig å si noe om hvilken prosentvis verdi av terskel som man bør ligge på mens man holder på. Dagsform må avgjøre hver eneste gang, så det beste er å kjenne etter og bestemme ut i fra det, uavhengig om hva en eventuell kraftmåler forteller.

Hvorfor liker du den?
– Jeg liker den fordi den med sine korte drag er fullt gjennomførbar med god kvalitet selv om motivasjonen for å trekke inn på rulla kanskje ikke er helt der. Lengden er likevel lang nok til at en vil ha utbytte av den. 

Hva er det spesifikke treningsutbyttet fra en slik økt?
– Man får øvd på temposkifter, og evnen til å holde et godt tempo selv etter en liten periode i "overfart".

Gikk du glipp av romjulas serie om rulleøkter? Se hele serien og annet stoff om trening her 

Hvor lang tid tar den?
– Selv med oppvarming og nedkjøring går det fint å få gjennomført denne på godt under en time.

Hvor ofte kjører du den? 
– Er det lov å si så sjelden som mulig? Jeg trener jo helst ute, men i vinter kan det tenkes at det blir en gang eller to i måneden i snitt.

Finnes det måter å variere denne økta på?
– Man kan og bør variere belastningen ut fra dagsform. Er man ikke helt i slag, burde man ikke kjøre det første minuttet like hardt som når man kjenner seg bra.

Hva slags rulle har du, og hva liker du med den?
– Jeg bruker en Kinetic balanserulle fra Birk Sport. Det er litt mer "utefølelse" enn når sykkelen står fiksert på fastrulle. Den er billig, bra og gir motstand nok. Det er også fint at den er lett å ta med seg, og kan settes opp overalt. 

Les også: Rulla og økta er 25 år gammel 

Sykler du med noen form for underholdning?
– Musikk må til! Her kan det gå i alt mulig, så lenge det er trøkk i det. Men utover musikk har jeg ingen annen underholdning. Jeg har fått med meg at det er mange som liker Zwift og lignende, men jeg har aldri prøvd det. Men for meg hjelper det jo veldig på motivasjonen å kjøre rulleøkter sammen med andre. Da er det lettere å holde motivasjonene oppe for å fullføre det programmet man har satt seg fore.