Formannskapet i Nes kommune vil ha med næringslivet på et spleiselag i millionklassen for å utvikle Nesbyen til en av landets ledende sykkeldestinasjoner, og vil sette i gang et prosjekt som skal jobbe med utviklingen på fulltid.

I forslaget ligger også en skisse for en permanent organisasjon som skal drifte og videreutvikle sykkeldestinasjonen når prosjektperioden er over.

Ove Grøndal, som er primus motor for mye av sykkelutviklingen i Nesbyen og en av gründerne bak Trailhead Nesbyen, Nesbyen Enduro, Nesbyen Trail Camp og Nesbyen Bed & Biking, er foreslått som ett av medlemmene i prosjektgruppa.

Grøndal er glad for at kommunen ser verdien av sykling og vil satse på utvikling. Til nå har denne jobben vært gjort på frivillig basis av en gruppe entusiaster, men det tilbudet de har bygget opp har bidratt til å etablere Nesbyen som en av Norges mest attraktive sykkeldestinasjoner.

Se bildebonanza fra Nesbyen Trail Camp 

Saken fortsetter under

Nesbyen Trail Camp er ett av arrangementene som trekker stisyklister fra hele landet. Foto: Thomas B. Svendsen

Sykkel er god butikk
I fjor hadde Nesbyen rundt 4000 sykkeldager, som kan regnes om til en omsetning på 2.4 til 4.7 millioner kroner for det lokale næringslivet. Beløpet er beregnet basert på statistikk om hvor mye besøkende syklister i gjennomsnitt legger ned på et døgn, samt erfaringer fra diverse samlinger, ritt og arrangementer i Nesbyen, forklarer Grøndal.  

– Dette er et initiativ fra turistkontoret og kommunen i håp om å få med næringslivet på en større satsing på Nesbyen som sykkeldestinasjon. Til nå har vi gjort det meste på dugnad og frivillig innsats, men for å komme videre er vi helt avhengig av flere aktører, sier han. 

Se Terrengsykkel-TV: Stipatruljen - Nesbyen 

Les også: Gir syklistene sin egen base 

Det har riktignok blitt bevilget penger til spesifikke utviklingsprosjekter allerede, blant annet ga kommunen 300.000 kroner til stibygging in fjor, og Nesbyen IL fikk 300.000 kroner til pumptrack og aktivitetsområde fra Sparebankstiftelsen DNB. 

– De 300.000 vi fikk i fjor gikk i hovedsak med til å utvikle en masterplan for utviklingen her, sier Grøndal.

Les også: Nesbyen får 300.000 til stibygging 

Saken fortsetter under

Nesbyen har stier med stor variasjon, både fjell og skog. Foto: Ove Grøndal

Kommer langt med 7 millioner
Slik forlaget fra formannskapet er utformet, er de sju millionene summen av at kommunen bevilger drøyt 3 millioner kroner, at næringslivet matcher kommunens bidrag, samt eksterne kilder.

– For sju millioner kroner kan vi gjøre veldig mye, sier Grøndal.

I fase en, som har en kostnadsramme på 3.1 millioner kroner og vil gå over tre år, vil det handle om å vedlikeholde eksisterende stier og ruste dem opp til å tåle trafikken.

– Mange av stiene våre er opprinnelig gamle tømmerdrag og hestedrag som er tilrettelagt for hånd for en liten gruppe entusiaster. Med den trafikken vi har fått og håper å ha framover, må det bygges mer bærekraftig. Det kan ikke lenger gjøres på bare på dugnad. Det må bygges profesjonelt, forklarer Grøndal.

Som sykkeldestinasjon må stinettverket ha tilbud for alle typer syklister. Derfor er ett av de første konkrete nye prosjektene en flatere løype rundt et Trytetjern lenger opp i lia. Neste fase har en kostnadsramme på fire millioner kroner og nærmere plan vil legges fram når fase en nærmer seg slutten.

Les også: Nesbyen får utfor-NM 2017 

Kommunen blir eier
Som prosjekteier vil Nes kommune være ansvarlig for at avtaler med grunneiere og andre formaliteter er i orden. Formannskapet har foreslått Solveig Hjallen (Nesbyen turist- og næringsservice), David Løkken (Nesbyen IL), Ove Grøndal (Trailhead Nesbyen), Katrine Skalleberg (Nes kommune) og Vera Magnussen (Nes kommune) som medlemmer i prosjektgruppa.

Nå må saken behandles i kommunestyret og vedtas der.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

Ove Grøndal i Trailhead Nesbyen er en av de som er foreslått til prosjektgruppa. Foto: Ingeborg Scheve