Santa Cruz har helt siden begynnelsen av merkets historie på begynnelsen av 90-tallet vært opptatt av utforsykling. De siste årene har profflaget Santa Cruz-Syndicate dominert resultatlistene i både verdensmesterskapene og verdenscupen. Legender som Steve Peat, Greg Minnaar og Josh Bryceland har alle vært med å løfte både lagets og merkets status til topps i utforverdenen. 

Les vårens test av stisykler her - inkludert Santa Cruz Bronson: 

2017-sesongen begynte på kontroversielt vis. Santa Cruz hadde holdt kortene tett til brystet, men kom til verdenscupåpningen i Lourdes i Frankrike med en bastard av en V10 utforsykkel med bakramme og gaffel tilpasset 29er-hjul. I kvaliken i Lourdes plasserte Syndicate-lagets syklister seg på Første, tredje og sjette plass ombord den nye kontroversielle sykkelen. 

Senere på sesongen tok Greg Minnaar sin historiske 7. seier i utforklassikeren i Fort William i Skottland. Om ikke de store hjulene var helt overlegne, var det i hvert fall ingen tvil om at syklene med dem faktisk fungerte på øverste nivå. Flere lag hadde kommet etter og 29er-hjul var ikke lenger helt unikt i utforverdenscupen. 

I begynnelsen av 2018-sesongen kom Santa Cruz på banen med en helt ny V10-modell til guttene på Syndicate-laget. Sykkelen som fortsatt ikke var klar for allmenn produksjon bar tydelig preg av at den var farlige nære et ferdig, salgbart produkt. 

Santa Cruz brukte likevel 2018-sesongen på å fintune geometri, demperutveksling, linklengder og-vinkler før de gjorde seg klar til å lansere sin helt nye V10 på markedet. 

Nå er den her, og ikke bare til store 29er-hjul. Santa Cruz har valgt å lage en 27,5-versjon av sykkelen også. 29er-hjul er perfekt for Greg Minnaar på nærmere 190 cm, mens de mindre Loris Vergier og Luca Shaw nok vet å sette pris på muligheten til å bruke mindre hjul. Det er opplagt at markedet også gjerne vil ha muligheten til å velge mellom 27,5 og 29. Ikke alle med utforsykling som hobby ønsker seg 29er-hjul på leketøyet. 

27,5-versjonen kommer i størrelsene small, medium og large, mens 29er-versjonen kommer i medium, large og XL. Den nye sykkelen er selvfølgelig lang og lav. Du kan velge mellom 63,3 grader, eller 63,7 graders styrevinkel på begge hjulstørrelsene.  Sykkelen har justerbar kjedestagslengde. Rammenlengden (reach) er på 460mm for large-størrelsen i begge versjoner. 

Nye hjul

Parallellt med lanseringen av nye V10 lanserer Santa Cruz også sine nye Reserve utforhjul med felger i karbon. Felgene er 31mm brede på innsiden og hjulene er bygget opp med 32 eiker og røde Chris King-nav. Akkurat som med Santa Cruz' andre Reserve-hjul kommer utforhjula med livstidsgaranti mot felgbrudd, uten at det stilles spørsmål om bruken av hjulene. 

Ryktene skal ha det til at Syndicate-laget kom gjennom en hel verdenscuphelg i Fort William i årets sesong uten å ødelegge en eneste felg. Hvis dette er sant, så er det i så fall oppsiktsvekkende. Løypa i Fort William er notorisk for å ødelegge hjul og felger. Hjulene kommer kun i 29er-størrelse. 

Les om Santa Cruz nye rittsykler her: 

Alle Reserve-hjulene bygges for hånd og justeres med maskin i Santa Cruz sin egen fabrikk i Santa Cruz. Her har de også sitt eget karbonlaboratorium der de lager og tester prototyper. I dette laboratoriet lagde de til og med trial-karbonsykkelen til Danny MacAskill fra scratch. 

Både sykler og hjul kan bestilles allerede nå fra den norske importøren Speedproducts

Komplette sykler vil koste fra 55 500 kroner for V10 CC med billigste byggegruppe, til 72 000 kroner for den mest eksklusive. Ingen av byggesettene er med karbonhjulene. Reserve DH-hjulene vil koste 23 500 kroner.