Megatower tar opp ballen fra siste generasjon Nomad og Bronson, som begge har et demperoppheng sterkt inspirert av utforsykkelen V10. I motsetning til forrige generasjon av disse syklene har siste versjon demperen festet til den nedre linken i opphenget og en fjærrate som skal gi følsomhet på små slag, samtidig som dempingen gir solid og progressiv støtte ved større slag. Megatower kan brukes både med luft- og fjærdemper. Det er plass til flaskeholder på vanlig sted på underrøret uansett valg av bakdemper.

Megatower føyer seg inn i rekken av langbeinte 29ere beregnet på enduro-racing og de aller heftigste toppturene du kan finne på å trå deg selv opp til. Sykkelen kommer med 160 mm vandring foran og bak. Den legger seg derfor, rent vandringsmessig midt mellom sine søsken med 27,5-hjul, Nomad med 170 mm og Bronson med 150 mm. Hightower LT, som det er sannsynlig at Megatower erstatter i Santa Cruz-linja har til sammenligning også 150 mm vandring kombinert med 29er-hjul.

Du kan lese test av siste generasjon Bronson i Terrengsykkel 77, enten på papir eller digitalt.

 

Les om lanseringen av forrige generasjon Hightower her: 

Terrengsykkels erfaring med langvandrede 29ere tilsier at disse ofte gir egenskaper som 27,5-sykler med lenger vandring utfor, i tillegg til at de også matcher mer kortvandrede 27,5-sykler som heldags stisykler. Vi har ennå ikke prøvd nye Megatower, så om dette også gjelder Santa Cruz sin nye 29er-versting kan vi ikke bekrefte.

Vi fikk tatt en eksklusiv titt på den nye sykkelen før åpningen av den nye Santa Cruz-brandstoren i Asker, utenfor Oslo. Tilfeldigvis åpner denne nye butikken samme dag som Santa Cruz offisielt lanserer sin nye Megatower. Ønsker du å ta den nye sykkelen i nærmere ettersyn kan den både tas og sees på i de nye lokalene fra og med åpningen tirsdag 19. Mars.

Den nye butikken kommer til å ha demosykler til utlån. En sykkel i hver størrelse av hver modell kommer til å være tilgjengelig for prøvesykling. Stiene begynner rett utenfor butikkdøra.

Butikken kommer kun til å fokusere på salg av Santa Cruz sykler og eget tilbehør som hjul og styrer, samt Deity-komponenter som Santa Cruz-importør Speed Products akkurat har begynt å ta inn til landet.

Les vår test av forrige generasjon Santa Cruz Bronson i den store stisykkeltesten fra 2018 her:

Verden går fremover og Megatower kan skilte med noen nye funksjoner som du ikke får på Nomad og Bronson. Ulikt både Nomad og Bronson kommer Megatower med justerbar kjedestagslengde. Akslingsfestet for bakhjulet fester i en oval gjenget innsats. Ved å snu denne kan du enten forlenge eller forkorte kjedestagslengden og akselavstanden, med 10 mm.  435 mm i korteste lengde vil gi leken popp, mens 445 i lengste stilling skal øke stabiliteten og sannsynligvis også klatregenskapene i bratte motbakker.

Som Nomad og Bronson får også Megatower justerbar geometri i form av en såkalt flip-chip i demperfestet på den nedre linken i opphenget. Her kan du justere krankhøyden, rammevinklene og fjærraten til demperen noe. Forskjellene er dog ganske små mellom High og Low-innstilling. 0,3 grader forskjell i vinkler - fra 64,7 grader styrevinkel i lav til 65 graders styrevinkel i high. Setevinkelen går fra 76,3 til 76,6 grader med den samme justeringen i størrelse large. Styrevinkelen er dermed lik som Santa Cruz Nomad med 170 mm vandring. Setevinkelen er i overkant av 2 grader brattere enn Nomad.

Les om Yetis SB150 og SB130 her: 

I tråd med dagens trend og resten av bransjen får nye Megatower lenger ramme enn sine søsken. I størrelse large er rammelengden (reach) oppgitt til 470 mm. Dette er 10 mm kortere enn Yetis SB150 og 5 mm kortere enn Pivot Firebird. I motsetning til både Pivot og Yeti er Megatower satt opp med 160 mm gaffel, ikke 170 mm. Monterer du 170 mm gaffel på Megapower vil rammelengden bli enda litt mindre lang. Sammenlignet med Nomad er likevel Megatower omlag 10 mm lengre.

Med 160 mm vandring foran og bak, progressivt demperoppheng og solid karbonramme er bruksområdet til Megatower opplagt. Her skal det gå fort unna i nedoverbakker. Den bratte setevinkelen er likevel et klart tegn på at Santa Cruz også ser for seg at Megatower skal sykles i motbakker. Likevel har sykkelen shuttlebeskytter under underrøret tett opp mot gaffelen. I tillegg er rammen godt beskyttet også nederst på underrøret og på både kjede- og setestag der kjedet slår inntil. Megatower får som andre Santa Cruz-sykler livstidsgaranti på karbonrammene. Den vil komme i versjoner både med Santa Cruz' dyreste karbontype, CC og i den noe rimeligere C-varianten. En mengde utstyrspakker vil være tilgjengelig, både med luftbakdemper og fjærdemper, karbonhjul eller ei.

Santa Cruz Megatower oppsummert: 

  • Hjulstørrelse: 29”
  • Størrelser: S, M, L, XL, XXL
  • Materiale: C og CC carbon
  • Vandring: 160 mm bak / 160 mm foran
  • Demperoppheng: VPP med dempern festet i nedre link
  • Dropout flip chip for 10 mm justering av kjedestag
  • Flip chip i nedre link for geometrijustering (-/+ 3.5mm Krankhøyde) også for å tilpasse geometri ved bruk av 170mm gaffel.
  • 64,7 graders seterørsvinkel i low innstilling i størrelse large
  • 76,3-graders seterørsvinkel i low innstiling i størrelse large
  • Kjedestagslengde på 435-445 mm
  • Rammelengde (reach) i low-innstilling - 447mm i medium, 467 mm i large. 
  • Passer vannflaske med piggyback-demper
  • Vandringskurve designet for å passe både fjær- og luftdemper (ink Float X2)
  • Metrisk demper; funger også med demper med kulelager-innfestning
  • Shock fender, shuttle guard, underørsbeskytter, og kjedestagbeskytter
  • ISCG-05 innfestning for kjedefører
  • Passer opp til 36T frontdrev
  • Livstidsgaranti på ramme, kulelager, og Reserve karbonhjul
  • Pris fra 43 900 for C-ramme med Rockshox Yari RC-gaffel og Sram NX Eagle til 97 900 kroner for toppmodellen med Fox Float 36 Factory-gaffel og trådløs Sram XX1 Eagle AXS-gruppe og setepinne, samt Reserve karbonhjul. 

Megatower er allerede på plass i lokalene til Santa Cruz Brandstore som åpner på Drengsrud gård utenfor Asker i dag, tirsdag 19. mars klokken 17.00.