Sunniva Dring var en del av Team Terrengsykkel 2015, og har siden den tid vunnet både Terrengsykkelrittet og UltraBirken. I mars sykler hun det ni dager lange etapperittet Cape Epic i Sør-Afrika sammen med Kristin Aamodt, og vinterens treningsprogram er lagt opp for å stille best mulig forberedt der.

Se bildene fra UltraBirken 2017: UltraBirken ble tidenes stifest 

Med full jobb, familie og norske vinterforhold betyr det nødvendigvis en del rulleøkter. Som oppkjøring blir det mye rulletrening, og pyramideintervaller er en av hennes favorittøkter. 

Dette er fjerde del i en serie om rulleøkter. Følg med videre!

Ingrid Moe: Kadensdrag og terskelintervall  
Jørgen Anmarkrud: Halvlange terskeløkter  
Frode Jermstad: Langt, kort og fort på en gang  
Sunniva Dring: Pyramideintervaller
Julie Solvang: Terskeldrag som oppvarming
Simen Smestad: Kort og hardt og ofte
Alice Grindheim: Ustrukturerte sweet spot-intervaller
Fredrik Haraldseth: Antirulleøkta

Hva er favoritt-rulleøkta?
– Jeg har flere rulleøkter jeg liker godt, men pyramideintervaller med 3-5-7-9-7-5-3 minutter på FTP (Functional Threshold Power) med tre minutter pause mellom dragene er en av favorittene.

Les også: – Fy flate for en løype 

Hvorfor er denne økta nyttig? 
– Jeg synes faktisk det er vanskelig å kjøre en god intervall på rulla. Jeg har tendens til å kjøre for hardt i starten og så hender det at jeg blir så kjørt at jeg må bryte litt over halvveis. Og så er det litt av en mental økt også; intervaller krever tilstedeværelse og vilje. Men det er veldig gøy å lære om og teste ut forskjellige økter og se hva som fungerer. Jeg har nådd nye pulshøyder på sykkelen, og så får vi se hvordan det blir med watten utover vinteren. Jeg er spent på det opplegget jeg kjører nå.

Hvor ofte kjører du denne økta? 
– Cirka en gang i uken.

Dette er økta

  • Hva: Pyramideintervaller. Start med 15-20 minutter oppvarming, hvorav fem minutter på 90 prosent av FTP (Functional Threshold Power),  deretter intervallsett på 3-5-7-9-7-5-3 minutter på FTP med 3 minutter pause mellom dragene. Avslutt med 10 minutter nedkjøring på fri watt, helt lett, gjerne litt høy kadens.
  • Hvorfor er denne økta nyttig? Øker O2 og watt
  • Hvor ofte kjører du denne økta? En gang i uka
  • Totalt tidsforbruk: Cirka 1.5 time inkludert oppvarming og nedkjøring