Les også: Ny rittfulldemper fra Pivot 

Noen sykler er mer tradisjonsrike enn andre og har en lang historie å vise til – Trek Top Fuel er en av disse. Trek sitt svar til rittsyklister som har ønsket vandring både foran og bak har vært med i en årrekke – riktignok med noen avbrekk. Og Top Fuel har generelt fått gode tilbakemeldinger, også av oss i Terrengsykkel. Nå lanserer det store amerikanske merket en ny variant – og denne gangen ser vi en litt annen vinkling og vri. Allsidighet er stikkordet, og vi kan ane at noe nytt til rittsyklistene er i eiminga. Men mer om det senere...

Du har sikkert fått med deg saken om Tobias Johannessens litt spesielle Trek Top Fuel?

 

Ved første øyekast ser du kanskje ikke umiddelbart stor forskjell, men ved en nærmere titt på detaljene er det en hel del som er endret på den nye modellen. For det første har sykkelen fått mer vandring. Der forrige generasjon hadde tradisjonelle 100 millimeter både foran og bak, får den nye rammen 115 millimeter vandring, og pares med en gaffel i front på 120 millimeter. Det gjør at den nye sykkelen fort plasserer seg i samme kategori som Santa Cruz Tallboy, Giant Trance, Whyte RS-120C og andre spreke, eller sporty stisykler som vi i Terrengsykkel liker å kalle det.

Geometri: 

 

Det er lengre og slakere som gjelder også her – økt rammelengde og slakere styrevinkel skal gi økt tillitsfølelse i røft terreng. En sykkel i størrelse large vil ha rammelengde på 470 millimeter i slak modus – det er definitivt i den lange enden av skalaen om vi ser på diverse rittfulldempere – men også langt til stisykkel å være. Setevinkelen er på forholdsvis bratte 75 grader i slak modus, som plasserer deg godt fram på sykkelen. Dette er uten tvil grep som vil gjøre geometrien mer sti-vennlig. Med økt rammelengde kommer også litt kortere stem-lengde, og syklene har fått bredere styrer. Ritt-genene holdes i hevd ved å ha fjernstyrt låsing av dempere på styret. Og skulle du lure – det er selvfølgelig 29-tommer hjul det er snakk om.

 

Foruten mer vandring og mer sti-vennlig geometri, så ser vi igjen flere av Trek sine kjente trekk fra stisyklene. Knock Block-innretningen i front skal hindre gaffelkrone og styre fra å skade rammen ved fall – geometrien kan justeres med Mino-Link i bakrammen, og Active Braking Pivot, eller ABP i korte trekk, skal holde dempingen aktiv.

Les alle våre saker om stæsj og utstyr 

 

Den nye sykkelen kommer i fem forskjellige utgaver, hvorav fire modeller har både fram- og bakramme i karbon. Det er også et rammesett tilgjengelig. Enn så lenge er det ikke noen sykkel på nettsidene med det avanserte Fox Live-systemet som blant annet Pivot har på sin nye toppmodell, men til gjengjeld er den råeste sykkelen Top Fuel 9.9 utstyrt med SRAM´s nye elektroniske AXS-gruppe. Prisen? Klekkelige 99.999 kroner.

 

Norske priser:

Top Fuel 8 , NOK 32.000,-

Top Fuel 9.7 , NOK 42.000,-

Top Fuel 9.8 , NOK 56.000,-

Top Fuel 9.9 , NOK 90.000,-

Top Fuel 9.9 AXS , NOK 99.999,-

 

Modellene: 

Top Fuel 8: 

Top Fuel 9.7:

Top Fuel 9.8:

Top Fuel 9.9:

 

Men, eh..?

Nå lurer du sikkert på hva Trek har tenkt å gjøre for alle dem som ikke vil ha mer vandring og avslappet geometri, men trenger en blodtrimmet rittsykkel? Under verdenscup-helgen i Nove Mesto ble Jolanda Neff fotografert på det vi må tro er en prototype på noe slikt. Ved første øyekast så det ut som en halvdemper, men detaljer avslører blant annet et vippeledd nede ved krankområdet, og ved overrøret var deler av sykkelen kledd i et svart stoff for å skjule «noe». Om det er en bakdemper eller ei, vil bare tiden vise.

 

Les også: Vi har testet rittfulldempere fra Yeti, Intense og Santa Cruz

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel