Les også: Test av nye Scott Genius

Scott er et av merkene i sykkelindustrien som alltid har hatt fokus på å utvikle tekniske, og til tider avanserte løsninger på utfordringene moderne stisyklister møter. Da de i sin tid lanserte stisykkelen Genius, var det for den tiden en uhørt lett sykkel med mye vandring, laget for å gjøre oppturen minst mulig slitsom, uten at det skulle gå på bekostning av egenskaper nedover. Om de lykkes med det kan man strides om, men plattformen var interessant, og Scott har siden den tid videreutviklet den. Da de for noen år siden relanserte Genius (sett inn internlink) var de samme målsetningene der, men med mer moderne løsninger. 

En annen sykkel som kanskje ikke fikk like mye oppmerksomhet, men på mange måter var forut sin tid i 2006, var Ransom. Den var basert på de samme prinsippene som Genius, men med mer vandring, og i ettertid kan man si at den på mange måter ryddet vei for mange av de moderne sti- og endurosyklene vi har i dag.

Ransom har dog vært ute av segmentet en stund, men nå er den tilbake. Og selv om vi får flashback av begreper som «light-weight and long-travel», er det noe ganske annet som lanseres i 2018. Nye Ransom har mange likhetstrekk med Genius. Visuelt sett har den en ganske lik ramme, med lav overrørshøyde, vertikalt montert bakdemper, og rene linjer. Rammen har det Scott selv kaller et Virtual 4 Link Kinematick-oppheng, som er en variant av Horst Link med leddet kjedestag. Dette var også på den originale Genius i sin tid, men på grunn av Specializeds patenter på opphenget i europa har det vært fraværende til nå. Rammevekten, som inkluderer ramme, bakdemper og hardvare(skruer, bolter, etc.) er oppgitt til 2650 gram (ikke oppgitt størrelse veid).

Priser: 

RANSOM 900 TUNED         89 990,00

RANSOM 910                    64 990,00

RANSOM 920                    44 990,00

RANSOM 930                    34 990,00

 

Selv om kategoriene er flere – og flyter mer over i hverandre enn noen gang, mener Scott selv at dette er en «all-mountain/enduro»-sykkel. Og den har tall til å støtte opp under den erklæringen. Sykkelen kan brukes med både 27,5- og 29-tommer hjul, (i likhet med Genius har den en brikke som kan snus i demperopphenget) har vanvittige 170 millimeter vandring foran og bak (bakdemperen kan justeres), og justerbar 64,5 – 65 graders styrevinkel. Setevinkelen er på 75-75,5 grader, og i slak innstilling vil en sykkel i størrelse large ha rammelengde på 466,5 millimeter. Med det plasserer den seg i segmentet grov sti/-endurosykkel.

 

Den er selvfølgelig både lettere, stivere, og lengre og slakere, slik det meste av nye sykler er nå. Scott hevder selv at dette er den sterkeste karbonrammen deres noensinne. Den er konstruert rundt et 1x- drivverk, og får  både et ekstra bredt hovedsvingpunkt, og bruker såkalt Trunnion-mount-bakdemper for ytterligere stivhet. Altså bakdemper der festet er i det bredeste punktet på demperen, uten ekstra forlengende boltøye. 

Scott har benyttet seg av TwinLoc-brytere på en rekke sykler, og gir seg ikke med det med nye Ransom. Nå har imidlertid TwinLoc-konseptet fått en ytterligere oppgradering – du kan justere hvor progressiv bakdemperen skal være i Descend-modus ved å justere på bryterens montering på styret. I prinsippet går dette ut på at du har muligheten til å låse av et av luftkammerne i bakdemperen.

 

Ut over det, så justerer du sedvanlig dempervandringen, her fra 170 – 120 – 0 millimeter, i Traction-Control modus blir krankhuset hevet og geometrien endres for bedre klatreegenskaper. 

Modeller:

Les også: Ingen gir, ingen demping, helt Ultra