Les også: Den store testen av elsykler for sti

Hva er nytt med den nye Ibis Ripley? Vel, i korte trekk dette;

  • Nytt design: Rammen får nytt visuelt design, likt Ripmo som ble lansert i fjor.
  • Lettere: Amerikanerne sier den nye rammen skal være snaut 300 gram lettere enn forrige generasjon
  • Slakere: Sammenlignet med forrige generasjon får rammen én grad slakere styrevinkel, den sitter nå på 66,5 grader
  • Brattere: Seterørsvinkelen blir kraftig jekket opp, hele tre grader til 76 grader. 
  • Kortere: Kjedestagene blir kortet ned med 12 millimeter, de er nå på 432 millimeter
  • Lengre: «Alle» sykler blir lengre om dagen, og nye Ripley er intet unntak. Samtlige størrelser får lengre reach-mål, eller økt rammelengde om du vil. 
  • Progressiv: Rammen skal også ha mer progressiv demping.

Les om forrige generasjon Ibis Ripley her: 

Ibis Ripley har i flere år vært kultmerkets svar til stisyklister som vil ha en rask, men kapabel stisykkel, som også kan brukes i tekniske maratonritt. Skal vi tro pressemeldingen fra Ibis-hovedkvarteret i Santa Cruz i California er det også fortsatt misjonen. I denne kategorien er det gjerne Santa Cruz sin Tallboy som er blant referansesyklene. Les om Santa Cruz Tallboy her: Rammen som er designet rundt 29-tommer hjul bruker fortsatt demperoppheng utformet av Dave Weagle, DW-link, og bakhjulet får 120 millimeter vandring. Sykkelen blir levert med 130 millimeter vandring foran, men det opplyses om at rammen godt kan kjøres med både en 140-millimeter gaffel eller en 120 mm gaffel for økt allsidighet. Rammen skal også ha klaring til dekk på 2,6 tommer bredde. I tråd med alle mulige trender er også nye Ripley lengre i rammen enn forrige generasjon, og en sykkel i størrelse large vil nå ha reach-mål på hele 475 millimeter. 

Nye Ripley har fått et utseende som minner mye om Ibis sin relativt nye enduro-sykkel, Ripmo. Du kan lese om lanseringen av Ripmo her: 

Setevinkelen er økt med hele tre grader, i hvert fall satt opp med 130 mm gaffel. 76-graders setevinkel sørger for at du havner godt over pedalene i bratte klatringer. Slak styrevinkel på 66,5 grader er kompensert for med, den nå sedvanlige løsningen med gaffel med kortere fremløp, 44 mm i stedet for 51. Slak styrevinkel gir god angrepsvinkel mot underlaget og økt akselavstand. Kort fremløp på gaffelen gir kvikk styring, og motvirker at forhjulet legger seg flatt til siden når du havner bakpå. 

Kjedestagene er også kortet inn 12 mm i forhold til forrige generasjon Ripley, noe som bør sikre lekne egenskaper. Bratt setevinkel er på mange måte en forutsetning for ekstra korte kjedestag, både rent plassmessig i rammen, men også med tanke på syklistens tyngdepunkt. Med 432 mm lange kjedestag er Ripley blant de kortere i bransjen med full 2,6-tommers dekklaring på 29er-hjul. 

Den observante leser vil også legge merke til at Ibis har fjernet det eksentriske vippepunktet på seterøret. En mer tradisjonell versjon av DW-link har fått plass, noe som også har frigjort plass i seterøret til realt lange senkepinner. Både medium, large og XL kommer med senkepinne med hele 175mm vandring, mens de mindre størrelsene har plass til rause 125-150 mm vandring i pinnen, avhengig av beinlengde på syklisten. Flaskeholder på underrøret, der den hører hjemme er det også blitt plass til, også på de små størrelsene. 

Ibis påpeker at alle utstyrsnivåene for den samme karbonrammen, såkalt lightweight premium carbon i Ibis-speak. Rammen veier drøye 2200 gram før du monterer bakdemper .

Intern vaierføring er etterhvert blitt en selvfølge på moderne sykler, så også på Ibis. Heldigvis har Ibis unnet seg, og oss heltrukne karbonrør på innsiden av rammen, slik at du bare kan tre bremseslanger og strømper gjennom uten bruk av fiskesnøre, magneter, bannskap eller andre remedier. 

Les også: Bygger ny heisbasert sti i Trysil

Som alltid vil rammesettet være tilgjengelig med flere forskjellige utstyrspakker. Du ser oversikt og norske priser på Ibis Ripley her:

XX1-kit: 90 500 kroner
XTR-kit: 88 600 kroner
X01-kit: 64 500 kroner
XT-kit: 53 900 kroner
GX-kit: 47 200 kroner
NX-kit: 39 500 kroner

Les også: Vi har testet Shimano XTR 1x12

Les også: Guide til Rallarvegen

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel