Les også: Test av Yeti SB100 - Santa Cruz Blur - Intense SniperIbis Cycles, grunnlagt av en av sportens største guruer Scot Nicol, har i flere år vist at man ikke trenger å være stor for å være av betydning i terrengsykkelindustrien. I stedet for en hyppig lansering av nye modeller, har produsenten fra California heller holdt seg til få modeller for å dekke de forskjellige bruksområdene. Det nyeste tilskuddet til den lille familien sykler er halvdemperen DV9. For å forstå denne, kan det være nyttig å ta en titt på hva den erstatter. Tranny, den forrige halvdemperen, var en halvdemper i karbon bygd rundt 29-tommer hjul. Men der andre merker gjerne bygger sykler for å være enten blodtrimmede rittsykler eller lekne stisykler, bestemte Ibis seg for å gjøre litt av begge deler med Tranny. Den kom med 100 mm vandring som standard, men kunne fint brukes med 120 mm også. Stor dekklaring var også på plass, i allsidighetens navn. Men den mest oppsiktsvekkende detaljen, lå i bakrammen. Her kunne du demontere hele bakramma, og dermed bruke beltedrift, og du kunne justere kjedestagslengden for bruk av singlespeed-oppsett. Også Santa Cruz lanserte en ny halvdemper i våres. Les om vårt møte med Highball her. Nok mimring - nå er altså Ibis ute med en ny halvdemper. Og mye av DNA-et til Tranny ser vi igjen. Utgangspunktet var at en av medeierne i Ibis, Hans Heim, ville lage en sykkel til datteren som var funksjonell både til rittsykling og lange turer på sti. Ramma klokker inn på 1204 gram, den er fortsatt bygd rundt 29-tommer hjul, og har klaring for dekk opp til 2,6 tommer. I motsetning til Tranny, blir DV9, opp til XO1-nivå, levert med 120mm vandring, men kan «nedgraderes» til 100 millimeter vandring. De to toppmodellene derimot, med XX1 og XTR-grupper, har et mer rittpreget oppsett, og kommer med 2,25 tommer brede dekk, og 100 millimeter vandring.  Videre er den også gjort klar for senkepinne, rammen (og gaffel) bruker selvfølgelig boost-standarden, og det er plass til to flaskeholdere. Og - du må klare deg med bare ett tannhjul foran, da rammen er bygd spesifikt for dette. Noen vil antakelig også glede seg over å se at Ibis i likhet med flere andre har valgt å gå for gjenget krankhus på DV9. Geometri DV9 har lengre rammelengde enn Tranny, og har fått mer moderne geometri. Med 120 mm vandring foran (som de mindre dyre modellene kommer med) er styrevinkelen på 67,4 grader, eventuelt 68,5 grader om du vil ha 100 millimeter vandring i front. Middels korte kjedestag på 439 mm er også på plass. Men denne gangen er ikke kjedestagene noe du kan justere.  KLARING: Romslig bakramme på DV9. PM: Ibis har valgt post-mount-fester integrert inne i baktriangelet til bakbremsen på DV9.Modeller: Priser: Ramme: 11000,-NX: 24300,-GX: 33200,-XT: 40900,-XO1: 53100-XTR: 80800,-XX1: 83000,- Oppgradering:Bike Yoke senkepinne 1900,-100 mm Fox Stepcast gaffel 4500,-Les også: Ny og progressiv rittsykkel fra BMC