Les også: Vi har testet tre rimelige stihjelmer fra Sweet, Giro og Bell

Volvo har i en årrekke hatt rykte på seg for å lage sikre biler. Gode resultater i krasj-tester er én ting, men det svenske firmaet har også ligget langt fremme i forskning og utvikling av trafikksikkerhet. Den svenske ingeniøren Nils Bohlin utviklet trepunkts-bilbeltet, som først ble levert på biler i 1959. Det ble den gang regnet for å være en av de viktigste oppfinnelsene for å redusere skader og dødsfall i trafikkulykker, og det antas at utallige liv har blitt spart som følge av denne oppfinnelsen. Det spesielle var dog at Volvo ikke tok patent på løsningen, men lot andre bilprodusenter benytte seg av det. De anså trepunkts-bilbeltet for å være så viktig at de ikke kunne begrense det til seg selv.

 

Helt siden den gang har Volvo frontet sitt fokus på sikkerhet – og har blant annet kommet med en framoverlent visjon – at ingen skal dø eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo innen 2020. Det har imidlertid dreid seg om å beskytte bilisten, men nå tenker Volvo litt annerledes; Sammen med et annet svensk firma, hjelmprodusenten POC, skal de nå utvikle det de hevder er verdens første testprotokoller for krasj med sykkelhjelm mot bil.

 

POC på sin side, har vunnet flere priser for design og innovasjon, og har i likhet med Volvo hatt et stort fokus på sikkerhet, både i hjelmene sine, så vel som bekledning med stor synlighet. POC var også et av de første merkene til å bruke MIPS-teknologien da den ble introdusert. Nå i senere tid, har de selv introdusert SPIN-teknologien.

 

De siste årene har det skjedd en stor utvikling på sykkelhjelmer for å gjøre dem tryggere ved fall. Vi har sett både MIPS, og nå Bontragers WaveCel. Etter en disputt med MIPS, har POC landet på å bruke sin SPIN-teknologi, som helt kort fortalt fungerer etter samme prinsipp som MIPS.

Testene som Volvo og POC nå tar seg mål på å utforme, skal angivelig være litt annerledes enn de tradisjonelle, hvor man typisk har målt sammenstøt hvor et objekt treffer hjelmen, eller at hjelmen slippes fra forskjellige høyder mot en flat eller vinklet overflate. I en pressemelding skriver POC at dukker med hjelmer montert vil treffe biler fra forskjellige vinkler, i ulik fart. Videre skal testene være basert på andre tester hvor sikkerhet for fotgjengere vurderes. Det skal derfor kunne gi en direkte sammenligning på forskjellen mellom å ha hjelm eller ikke.

 

Selv om det er lett å tenke at dette kanskje først og fremst har sin misjon i bybildet, kan det bli spennende å se hvilke resultater dette samarbeidet fører til. Terrengsyklister ferdes også langs veier på vei til- og fra tur, og for landeveissyklister er dessverre trafikkbildet en betydelig usikkerhetsfaktor.

 

Les også: Stor test av klikkpedaler fra Shimano, Crank Brothers, HT, Look og Time

 

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel: