Kross-puljen er begrenset til 200 deltakere. Det blir satt opp en kvinneklasse og en herreklasse med premiering til de tre beste i hver klasse, men det blir ikke mulig å ta merket i kross-puljen. Løypa er den samme som for det ordinære Birkebeinerrittet, og deltakerne må bære sekk på minst 3.5 kilo. Rittleder Sølvi Amundsen Aas er klar på at den nye puljen beregnet på sykkelkross eller grusracere ikke er et direkte tiltak for å bremse startnummerflukten som har rammet det tradisjonelle Birkebeinerrittet. – Vi vil at folk skal få sykle Birken med den sykkelen de har. Det selges flere og flere kross-sykler, og vi får stadig forespørsler om å sykle Birken med kross-sykkel. Dessuten er det spennende å prøve noe nytt. Derfor lanserer vi nå denne puljen, sier hun. I 2015 tok Fredrik Haraldseth fram baufilen for å bygge den ultimate Birken-sykkelen. Les mer: Søkte om tillatelse for å bruke sykkelen  Saken fortsetter under Nå kan Fredrik Haraldseth sykle Birken med bukkestyre. Foto: Ola MorkenHvem håper dere å nå med denne nyvinningen?– Vi tror kanskje at noen som ellers sykler Birkebeinerrittet vil ha lyst til å prøve seg på dette. Samtidig vet vi at en del landeveissyklister har kross-sykler og gravel-sykler som de bruker mye etter at den vanlige landeveissesongen er over. Så vi håper at vi kanskje kan få med noen av disse med denne puljen.  Med bare 200 plasser, skal dette være for de få eller raske?– Nei. Men vi tror heller ikke at de fleste som kjøper kross-sykler er nybegynnere. Det blir spennende å se hvem som melder seg på og hva gjennomsnittstida blir. Noen vil nok gjøre det for å sykle fortest mulig, andre vil gjøre det fordi det er den sykkelen de har, og noen vil nok gjøre det fordi de ønkser å prøve noe nytt etter å ha syklet det tradisjonelle turrittet. Hvem starter denne pulja sammen med?– De vil starte for seg selv, og sannsynligvis med en tom pulje foran og bak. Det er viktig at dette feltet får spredd seg litt ut før de eventuelt tar igjen andre puljer, slik at ikke andre deltakere opplever å bli tatt igjen og overrent av 200 kross-ryttere med bukkestyre. Vi er ikke helt sikre på hvor i skjema vi skal sette opp denne puljen. Slik gikk Birkebeinerrittet 2017: Resell tok seieren Hvorfor skal det ikke gå an å ta merket på kross-sykkel?– Det ville ikke være riktig å blande de med bukkestyre og raskere sykkel inn med de som sykler Birkebeinerrittet i henhold til regelverket for terrengturritt, som blant annet krever flatt styre. Det ville også undergrave vårt eget konsept med hovedrittet. Det er terrengsturrittet som er klassikeren, og det er i dette rittet du kan ta merket. Vi vil heller ikke at det skal koke ned til et stort fokus på raskest mulig utstyr og bidra til et nytt utstyrshysteri. Hva er raskest? Se tallenes tale landevei vs terreng i BirkenHva om dagens beste tid blir satt med bukkestyre?– Det kan godt hende det blir sånn, og hva så? Det er en av de viktigste grunnene til at denne puljen ikke er med i merketida. Om den beste tida settes på kross-sykkel så er det en annen type sykkel og derfor ikke sammenliknbart. PS: I Birkebeinerrennet er det heller ikke merke for løpere som deltar i fristilklassen og skøyter fra Rena til Lillehammer.  Tidligere terrengsyklist og nå landeveisproff Erik Nordsæter Resell vant Birkebeinerrittet 2017. Foto: Snorre Veggan