Makken ferdig i Red Bull – gyver løs mot sin tidligere sponsor på sosiale medier

En av Norges mest profilerte terrengsyklister, Mads André «Makken» Haugen er ferdig etter syv år i Red Bull. I sosiale medier går han til frontalangrep på energidrikkprodusenten.

Sist oppdatert 29. oktober 2019 kl 12.28
FERDIG: Makken har vært Red Bull-sponset i syv år. Denne uken tok imidlertid samarbeidet slutt. Foto: Red Bull Content Pool / Joakim Andreassen
FERDIG: Makken har vært Red Bull-sponset i syv år. Denne uken tok imidlertid samarbeidet slutt. Foto: Red Bull Content Pool / Joakim Andreassen

Mandag ettermiddag publiserte Haugen, populært kalt «Makken», et lengre facebookinnlegg med kraftig kritikk av sin tidligere arbeidsgiver, Red Bull.

Der går det også frem at det syv år lange samarbeidet er over. Makken sier han blant annet er lei av å promotere en energidrikk og merkevare han ikke kan stå inne for. Han sier også at det har gjort han umotivert i syklinga.

– Jeg er opptatt av at barn og unge ikke tror at de må strekke seg etter en samarbeidspartner som Red Bull for å få det til. Man kan klare seg helt fint uten, sier Makken til Terrengsykkel.

Forholdet mellom Red Bull og Makken har surnet de siste årene, og har den siste tiden forverret seg.

LANGT SAMARBEID: Samarbeidet mellom Makken og Red Bull har surnet til den siste tiden. Foto: Emil Solli / Red Bull
LANGT SAMARBEID: Samarbeidet mellom Makken og Red Bull har surnet til den siste tiden. Foto: Emil Solli / Red Bull

Samarbeidet tok slutt

Til slutt avsluttet de det syv år lange samarbeidet – og mandag raste altså Makken mot sin tidligere arbeidsgiver på Facebook og Instagram. Ifølge syklisten ble avgjørelsen tatt for et drøyt halvt år siden.

 – Er det her en økonomisk avgjørelse for deg, eller en prinsipiell?

–Jeg har blitt såpass voksen at det viktigste for meg er å ha det gøy med syklinga livet ut. Forholdet mellom Red Bull og meg har gjort at jeg ikke har hatt lyst til å sykle. Det er snakk om lite penger, og da ble det også enkelt til slutt for meg. Jeg har vært der i syv år, og jeg følte på dette allerede etter det tredje eller fjerde året.

– Hvordan har forholdet ditt til Red Bull vært gjennom de syv årene du har vært der?

– Jeg har hatt et bra samarbeid som fløyt godt i mange år. Jeg vil ikke slå beina av Red Bull, men få de unge til å forstå at du ikke trenger å strekke deg etter dem. Det er den harde leksa jeg har lært. Men jeg er ikke bitter nå, men letta.

– Bedre samvittighet

– Tenker du dette gjør sjansene dine mindre som utøver?

– Jeg får i alle fall et bedre selvbilde, og slipper å gå mot min egen moral og tro. Jeg må ikke rettferdiggjøre det jeg gjør. Jeg må heller ikke forsvare de som konfronterer meg med det. Jeg trenger ikke Red Bull for å bli tatt seriøst, og opplever at mange samarbeidspartnere ikke vil gjøre samarbeid når Red Bull er involvert.

Red Bulls kommunikasjonssjef Thea Moen kommenterer slik på forholdet mellom Makken og energidrikkprodusenten.

– Terrengsykling er en viktig sport for Red Bull, noe som reflekteres gjennom samarbeid med mange utøvere verden over, unike konkurranser som blant annet Red Bull Rampage og vårt samarbeid med UCI Mountain Bike World Cup. Vi har hatt et langt og fruktbart samarbeid med Mads Haugen og det har vært en glede å støtte han med å realisere sine drømmer gjennom diverse prosjekter i disse årene. Vi ønsker han lykke til videre.

Mandag var forøvrig Makken fjernet fra Red Bull sine hjemmesider.

Publisert 29. oktober 2019 kl 12.28
Sist oppdatert 29. oktober 2019 kl 12.28
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen