I år kom 37-åringen i mål med over sju minutters margin, uten sete og uten sykkelcomputer. – Det ble en litt dramatisk avslutning da jeg tryna skikkelig i det nye terrengpartiet ved skistadion helt på slutten. Da mistet jeg setet og Garminen min, og trodde jeg skulle tape seieren også, fortalte Borghild Løvset etter målgang mens tårene spratt og blodet rant etter krasjen. Les også: Seier tross fall og setepinnebrudd Motorsyklisten som fulgte elitejentene over fjellet plukket opp setet, men Garminen er fortsatt søkk vekk og med den alle data om ferden over fjellet. Selv om den regjerende norgesmesteren har lagt opp, holder hun fortsatt regnskap på trening og konkurranser. – Jeg savner den veldig, sier Løvset. Saken fortsetter under Borghild Løvset kom til mål med sykkel uten sete. Foto: Ingeborg Scheve– Jeg visste jeg var i formDa Løvset la opp etter Birken i 2015, var det blant annet fordi hun hadde trøtnet på forventningspresset, og følte at konkurransene kostet mer enn de leverte og hun mistet noe av sykkelgleden. Les også: Borghild Løvset takker for seg Men i fjor fant Løvset igjen sykkelgleden, begynte så vidt å sykle noen ritt, og greide å gjøre det uten å skru forventningene (og -presset) i været. I år har hun fortsatt i samme spor. Med unntak av Birken, rittet som skulle vise seg å bli starten på maratonkarrieren for snart ti år side. – Birken har vært høstens mål på godt og vondt. Det er fint å ha noe å trene mot, men jeg greier jo ikke la være å legge et stort forventningspress på meg selv, og har stort sett grudd meg til start de siste ukene, sier hun. Men da beslutningen var tatt, gikk Løvset systematisk inn for oppgaven. At hun skulle vinne med over sju minutter i år, hadde hun ikke forventet.  – Jeg visste jeg var i form. Lærerferie er fine greier, og jeg har fått trent bra og uten sykdom i hele sommer. Jeg har persa i alle testbakkene mine hjemme, og det er et godt tegn da jeg har kjørt de samme bakkene i alle år.Saken fortsetter under Borghild Løvset var veldig lykkelig og litt mørbanka etter at den tredje seieren var et faktum på lørdag. Foto: Ingeborg ScheveLes også: Slik lapper du slangeløstDette er vinnersykkelenSykkelen var den samme som Løvset brukte i fjor, men i år syklet hun med stiv gaffel igjen. – Det med stiv gaffel er nok litt overtroisk også. Jeg har vunnet to ganger med stiv gaffel, men aldri med demper, sier Løvset, som også har helt rasjonelle grunner for å bytte ut dempergaffelen til Birken. – Jeg liker responsen med stiv gaffel, og tenkte kanskje at det valget kunne føre til at det ble bittelitt lettere å få luke. Luke var det jeg ville ha, for jeg kjører desidert best alene.Og luke fikk hun. Allerede på Skramstad ledet Løvset med 1:20 på neste rytter. – Jeg gikk fra feltet tidlig, da det gikk veldig rolig fra start. Jeg ble litt utålmodig, og siden jeg følte meg bra, var det bare å dra til. Jeg visste også at det ikke var særlig motvind å tenke på over fjellet.Løvset roet ikke ned selv om hun hadde fått en god luke. – Jeg fikk høre jeg syklet strekningen fra Skramstad til Birkebeineren Skistadion over tre minutter fortere nå i år alene enn jeg gjorde sammen med Jennie (Stenerhag) og Ingrid (Lorvik) i fjor. Det er jeg godt fornøyd med, og det tyder på at farten var bra, da det ser ut som andre vinnertider var litt dårligere enn i fjor.Topp 3 kvinner elite1. Borghild Løvset, Orkla CK, 3:03:442. Hildegunn Gjertrud Hovdenak, Nesset CK, 3:11:10.23. Elisabeth Sveum, SK Rye/ Trek-Topro, 3:11:38.9I ettertid ser Løvset at krasjen i terrengpartiet ved stadion kostet henne løyperekorden. – Det er litt surt at jeg var over minuttet foran rekorden på skistadion, så jeg kræsja nok fra den. FAKTA: Sykkeloppsett Vekt: Cirka 7.1 kilo Ramme: Scott Scale RC størrelse Small Styrelager: Ritchey Gaffel: Niner boost stiv Hjul: Bygd av John Ola Buøy, LB felgringer og Extralite nav, 1070 gram Dekk: Schwalbe Thunder Burt Snakeskin 2.25 Krank: SRAM XX1 Eagle Drev: SRAM XX1 Eagle 38 oval Bakgir: SRAM XX1 11-delt Kjede: SRAM Eagle Kassett: SRAM XX1 10-42t Pedaler: Shimano XTR Styre: AX lightness 730, 12 grader Stem: MCFK Setepinne: MCFK Sete: Specialized Phenom Bremser: Shimano XTR Saken fortsetter under Dette er Borghild Løvsets Birken-sykkel. Foto: PrivatSlik forberedte Løvset seg til Birken– I forkant av viktige ritt liker jeg å ha en blåser helga før, i form av et kort ritt. Valgmulighetene her var Markathriller’n i Trondheim og motbakkerittet Solan Gundersens Styrkeprøve på Alvdal. Jeg valgte Alvdal på grunn av regn og gjørmeværmelding til Markathriller’n. Det var litt skummelt med tanke på og bli syk, forklarer Løvset. – Rittet opp til Tronfjell ble en fin gjennomkjøring. Det gikk fort, selv om jeg ikke følte meg helt rå.Treningen uka før Birken bestod av to helt rolige turer og ei hardøkt på onsdag. – Hardøkta ble faktisk kjørt klokka 0530 før jobb. Ettermiddagen var fullpakket, så for å få kabalen til å gå opp måtte det bli slik. Økta besto av fem fireminutters drag på rett under maks innsats, sier Løvset, som nå både er småbarnsmamma og fulltidsarbeidende. Dagen før rittet innvilget hun seg en hviledag for å være sikker på å stille til start med overskudd. – En fridag på fredag gjorde godt. Da fikk jeg syklet en kort tur i løypa, og det ble en rolig ettermiddag.Les også: Birken 2017 i bilderLes også: Informasjon om birkerbeinerrittet