Stibyggerprosjektet på Ingieråsen ungdomsskole begynte med at en miljøarbeider som er lidenskapelig opptatt av stisykling og stibygging så noen ungdommer som trengte et praktisk prosjekt, og en rektor med en skogteig til rådighet. Snart har de bygget en hel sykkelpark på skolens område. 

– Rektor ved skolen, Erling Berrum, ville gjerne utnytte området til å skape mer aktivitet for elevene, og spurte meg om hva jeg trodde vi kunne få til på det lille området skolen hadde til rådighet. Jeg så flere muligheter for skogteigen, som består av en hovedsti og flere sidespor der vi kunne legge inn ulike elementer, sier Cato Symrebu, som er ansvarlig for sykkelparkprosjektet på skolen. 

Les også: Bygger sti i skoletida 

Saken fortsetter under

På vårparten samlet Symrebu elevene sine for å utvikle en masterplan for stien de kaller Norges korteste sykkelsti. Etter å ha sagt nei til noen av forslagene, inkludert start fra toppen av taket og elementer som passer bedre på Red Bull Rampage, endte skolen opp med en plan som inneholder et par doseringer, ett hopp og ett dropp, en «northshore» bro og en droppsone nederst i uteområdet. 

Spadene ble satt i jorda i mai og framover våren tok løypa så smått form. Men etter skolestart i høst er det virkelig blitt fart på prosjektet, og ambisjonen er at de planlagte elementene skal være på plass før vinteren tvinger stibyggerne til å avslutte sesongens jobbing. 

Les også vår reportasje om Kolibiri-prosjektet i siste utgave av Terrengsykkelmagasinet (nummer 84). 

Se vår store oversikt over pumptracker i Norge

Saken fortsetter under

Beskjedent budsjett
Til første byggetrinn hadde Symrebu 2000 kroner til rådighet. De gikk med til å kjøpe en batteridrill, sag, spade og noen skruer. Materialer har de fått av en byggevarehandel i Ski, og fyllmasse og tømmer fra UTE avdelingen i kommunen. 

Like etter skolestart fikk de ytterligere 2 500 kroner, og hadde da nok penger til å kjøpe terrassebord til resten av de planlagte elementene. 

Les også: Norge skal koordinere stort internasjonalt stiutviklingsprosjekt 

Belønnet med nye tilskudd
Slik arbeidsiver går ikke upåaktet hen, og like før høstferien fikk Kolibriløypa tilskudd fra Oppegård kommune. Dette tilskuddet er nå omsatt i verktøy og mer materialer til bygging, samt åtte halvdempere med 27’5+ hjul. 

– Oppegård kommune er en sykkelkommune. Det har resultert i at når hun som sitter på midlene fikk høre om oss, så fikk vi tilskudd til prosjektet vårt. Vi er jo selvfølgelig over oss av glede, for det er ikke en hverdagssituasjon å kunne bestille materialer, verktøy, sykler, hjelmer, reservedeler til syklene og mekkeutstyr, sier Symrebu.

– Med noe mer elektrisk verktøy kan vi gjøre mer av den tunge jobben selv, og slipper å vente på kommunens UTE avdeling. Og med sykler og hjelmer til utlån, kan enda flere få prøve seg på stisykling, sier Symrebu. 

Skolen ligger i Kolbotn sentrum, så store utvidelser er det ikke plass til. Men Symrebu ser likevel for seg flere muligheter for skolens sykkelsti, som har fått navnet Kolibriløypa. 

– Det er ikke noe større område å bygge videre på, men vi har allerede planer for noen tekniske svinger og litt håndbygget «knotsti» på et lite område når det andre her står ferdig, sier Symrebu. 

Interessert i stibygging og bærekraft? Her har vi samlet saker om stibygging, tilrettelegging av sti og reiseliv/destinasjoner, samt friluftspolitikk, ferdselsrettigheter og restriksjoner i nasjonalparker, utmark og bymark, stivett, stivettregler, NOTS (norsk organisasjon for terrengsykling) og deres arbeid med høringsuttalelser og rettigheter for syklister.