Slik justerer du størrelsen på sykkelen

Mekkeskolen viser hvordan du velger sykkel størrelse når du skal kjøpe ny sykkel og hvordan du kan tilpasse en sykkel som ikke passer helt perfekt.

Sist oppdatert 2. mai 2022 kl 09.40

Hvis du skulle være så uheldig å bomme litt på størrelse på en sykkel, er det ikke sikkert løpet er kjørt. Mye kan justeres i setepinne, sete og stem, for optimal tilpasning. 

Men det beste er selvsagt om du ikke bommer. Her får du vite hvordan geometrien og tilpassingen skal matche kropp og lemmer. 

Geometri er hvordan ramma er bygd opp, i mål, alle lengder. Rammestørrelsen, som gjerne oppgis i tommer (17, 19, 21 osv) eller small, medium large, etc, sier noe både om hvor høy og hvor lang ramma er.

Dykker du ned i detaljene kan du også få enda mer informasjon om størrelsen på en sykkel. Sentrale ting som reach (rammelengde) eller stack(rammehøyde) er også noe mange ser på når de skal velge sykkel.

Les også

En viktig ting å huske når man skal kjøpe ny sykkel, er at størrelse large fra en produsent trenger ikke nødvendigvis korrespondere hundre prosent med størrelse large fra en annen produsent.

– Jeg anbefaler alltid å sitte på sykkelen og teste den i butikken, og få den tilpasset i butikken før du kjøper den. Det er absolutt det beste, sier Engesmyr. 

Så: Det aller viktigste er å treffe med rammestørrelsen. Men når du forhåpentligvis har gjort det, er det fortsatt justeringer som gjenstår, som du fint kan gjøre selv hvis du ikke får hjelp av forhandleren eller butikken.

Slik optimaliserer du sykkelen:

Setepinnens høyde

Sett deg på sykkelen, ha hælen på pedalen, med pedalarmen rett ned. Når høyden er korrekt, skal du ha en liten knekk i kneet.

En annen metode er å sette pedalarmen vannrett. Kulen i kneet skal da være over senter av pedalen. Når du tråkker skal du ikke kjenne at du må strekke beina for å få til et rundtråkk, eller at du vagger fra side til side på setet for å få til å tråkke rundt. Da sitter du for høyt.

På en den andre siden, sitter du for lavt vil du kjenne at du må ta i kanskje mer enn hva som føles naturlig for å få til å tråkke rundt.

Setets posisjon

Det er skruer under setet som du kan løsne. Vær forsiktig med å ikke skru til for hardt, særlig om sykkelen er laget av karbon. Når skruene er løsnet, kan du skyve setet fram og tilbake på skinnene. På de fleste setepinner kan du også bruke disse skruene til å justere vinklingen på setet.

Når du strammer igjen er det viktig at setet er i vater, så det ikke blir en ubehagelig sittestilling. De aller fleste tar utgangspunkt i at setet skal være i vater, men ved spesielle behov kan det være hensiktsmessig å vinkle det litt opp eller ned, enten i forkant eller bakkant.

Sørg for at skruene under setet er godt festet  etterpå – du ønsker ikke å oppleve at setet løsner på turen.    

Stem/styreframspring 

Om du har kjøpt sykkel med feil lengde på stemmet, eller styreframspringet som det også kalles, kan du tilpasse med kortere eller lengre stem. Det er mye rimeligere å kjøpe et nytt stem enn å bytte sykkel.

Likevel: De fleste produsenter utstyrer de ulike størrelsene av en sykkel med en antatt riktig lengde på styreframspringet for den størrelsen. Hvis du opplever at du må øke opp til 20 millimeter eller mer på stemlengden på en terrengsykkel eller stisykkel, bør du vurdere nøye om du egentlig har riktig rammestørrelse i utgangspunktet.

Under stemmet sitter det karbonringer eller aluminiumsringer, som man kan flytte over eller under stemmet, for å justere høyden. Men du kan aldri fjerne ringer, for da blir styrelageret slakt. Skal du bytte om på disse ringene innebærer det å løsne hele styrelageret, pass derfor på at du justerer det riktig når du skrur sammen igjen.

stramme styrelager sykkel slark
Les også

Når det kommer til styrer, så kan du ofte bytte til bredere eller smalere styre. Dette avgjøres av bredden på overkroppen din, og preferansene dine. De fleste stisykler blir som regel solgt med styrer rundt 780 mm bredde, men her er det variasjoner fra produsent til produsent, og modell til modell.

OBS: Hvis du ikke sitter riktig, kan det få konsekvenser for rygg, skuldre, nakke og lår. Det er viktig å gjøre sittestillingen så optimal som mulig for å unngå problemer.

LES OGSÅ
smøre kjede sykkel olje
kjedebytte
bytte bremseklosser sykkel skivebremser

MEKKESKOLEN

Sykkelmekaniker Jon T. Engesmyr har rollen som programleder i denne serien. Med årevis av erfaring med tohjulinger tar den sindige østfoldingen oss trygt gjennom en slags grunnskole i hva du godt kan fikse selv.

Publisert 14. juli 2021 kl 09.40
Sist oppdatert 2. mai 2022 kl 09.40
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen