Mens vi terrengsyklister stort sett sykler opp for å komme ned (Journ anm. mange driver ikke med det engang), er det selve motbakken som er rosinen i pølsa for landeveisyklister. Landeveisyklister reiser verden rundt for å sykle opp lange og bratte bakker. De på tynne dekk sykler gjerne ned kun for å komme seg til neste sted de kan sykle opp. Noen kan til og med finne på å ikke gjøre det engang. Hva er greia med det, da? Motbakken, altså. Hvorfor er den så kjær og populær for de med bukkestyre?

Såpass kan vi avsløre med en gang. Svaret er «alt». Motbakker er nemlig kjernen i landeveissporten. Det var slik det begynte, i seige, lange søreuropeiske bakker og fjell. 

– Selv da syklistene hadde sykler på 25 kilo og ett gir, ville Tour de France-arrangøren at konkurransen skulle avgjøres i nettopp fjellene, sier Landevei-redaktør Henrik Alpers og forklarer videre hvorfor dette fokuset er blitt videreført til alle som sykler på landevei. 

– Det er tross alt i motbakkene vi er proffene nærmest. Det er der det er lettest å måle krefter. Enten lokalt eller i de store fjellene. Med både historiske ritt og hva de gjør i dag, fortsetter Alpers.

Saken fortsetter under bildet

Men så må vi heller ikke glemme følelsen. For det er jo i bakkene vi finner flyt, mestring og treningseffekt. Og verdien av å bedrive utendørsidrett med alt som kommer med av inntrykk, innsikt og utsikt. Når du omsider kommer deg til toppen av bakken og fjellet. 

GREIA MED...

TEASER - 8. juni

EP1 - USA VS Europa / Enhetsforvirringen (11. juni)

EP2 - Landevei og motbakkene (18. juni)

EP3 - Terrengsykkel og motbakkene (25. juni)

EP4 - Landevei og utforbakkene (30. juli)

EP5 - Terrengsykkel og utforbakkene (6. august)

EP6 - Frontal motekollisjon (13. august)