Harstad CK vil bygge tre nye pumptracker i Blåbærhaugen sykkelpark i 2019, derav en dobbelt pumptrack som vil oppfylle kravene til å arrangere VM-finaler. – Velosolutions i Skandinavia har gitt oss et tilbud på tre pumptracker, hvorav en blir en dobbel, symmetrisk pumptrack på 1925 kvadratmeter. Denne pumptracken, der to og to deltakere kan sykle mot hverandre, vil være sertifisert for å arrangere Red Bull World finale. De andre blir en mellomstor pumptrack på 1100 kvadratmeter og en knøttetrack i barneparken, sier Stian Evensen, som er leder for sykkelparkprosjektene i Harstad CK.  Planene og tilbudet fra Velosolutions ble presentert for årsmøtet i klubben sist torsdag, og takker klubben ja til dette, kan byggingen starte i juli. – Velosolutions har veldig lyst til å bygge en av de største Red Bull-pumptrackene i Harstad. Hvis vi takker ja til deres tilbud, slik det ser ut til at vi vil gjøre, kan vi arrangere Red Bull World Qualifier-konkurranser i det som blir verdens nordligste pumptrack av sitt slag, på 68 grader nord, sier Evensen. VM-pumptracken er konstruert slikt at den vil starte på midten og ha to identiske baner som går fra hverandre, og så møtes igjen på midten. I konkurransesammenheng vil da den som krysser målstreken i midten vinne runden. Men banen kan også sykles som en vanlig pumptrack og har mange forskjellige overganger og utfordringer, forklarer Evensen.Se forslag til skisser nederst i saken Johan Lindstrøm fra Velosolutions (til venstre) og leder i Harstad CK Bjørn-Tore Woll under årsmøtet i klubben sist torsdag. Foto: Stian Evensen Først i NorgeI fjor ble de første verdensmesterne i pumptrack kåret: David Graf og Christa von Niederhäusern, begge fra Sveits. Det skjedde i Arkansas i USA i oktober. Opprinnelig skulle mesterskapet gått i Lenzerheide i Sveits første helga i september, parallelt med rundbane-VM. Terminlista for 2019 oppdateres stadig med nye kvalifiseringsritt over hele verden, men tid og sted for årets VM er foreløpig ikke avklart. – Velosolutions og Red Bull har ønsket World Championship Qualifier event allerede til neste år, og lovt Harstad CK eksklusivitet på arrangementet i Norge. Søknadsfrist for 2020-sesongen er september. Styret i klubben vil vurdere en slik søknad om et World Championship Qualifier event, sier Evensen. Les også: Lanserer mesterskap for pumptrack Se video fra pumptrack-vm 2018 (Saken fortsetter under)Del av større anleggBarneparken er det første trinnet av Blåbærhaugen sykkelpark, og skal stå ferdig i løpet av 2019-sesongen. Denne vil inneholde en liten og en mellomstor pumptrack, der det kan det brukes sparkesykkel, skateboard, rullestol og parasykler så vel som vanlige sykler, samt en liten sykkelbane med ulike ferdighetselementer.Se vår test av lette barnesykler I delprosjekt to, som skal stå ferdig i 2020, er det i tillegg til den store pumptracken blant annet planlagt en olympisk rundbaneløype på 4.5 kilometer. Rundbaneløypa har et budsjett på 1.4 millioner kroner, inkludert en rock garden til 180 000 kroner og en bro som vil koste nesten en million kroner. – Velosolutions vil bruke sju-åtte uker på pumptrackene, og vi vil jobbe parallelt med andre prosjekter i parken. I rundbaneløypa er det mye som er gjort allerede. Rock garden og broen gjenstår, men vi tar ett element av gangen, og vi er optimistiske til at alt skal være ferdig i løpet av 2020, sier Evensen. Les også: Bygger sykkelpark til 6.5 millioner Saken fortsetter under Slik blir barnebanen til Harstad CK. Illustrasjon: Velosolutions Vil koste sju millioner kronerBarneparken har et budsjett på 1.3 millioner kroner. Totalt har de to byggetrinnene i sykkelanlegget på Blåbærhaugen et prosjektert budsjett på sju millioner kroner. Det er langt på vei dekket. Harstad CK har fått to millioner kroner fra Sparebanken 68*N, 500 000 kroner fra Gjensidigestiftelsen, 300 000 kroner fra Nordensfjeldske Bykreditts stiftelse og 2.1 millioner kroner i tippemidler. Les også: – Å selge sykkelpark har vist seg å være en gullgruve  – Vi måtte endre litt på innholdet i delprosjekt to for å holde oss innenfor de opprinnelige kostnadsrammene for parken. Vi tar ut asfaltering, som er en betydelig kostnad, for å få rom for den store pumptracken, sier Evensen. – Siden noen av de budsjetterte kostnadene også dekkes inn med at vi skal gjøre en del av jobben på dugnad, gjenstår det nå bare halvannen million for å komme i mål med de sju millionene som anlegget koster. Interessert i sykkelanlegg, stibygging og bærekraft? Her har vi samlet alt om temaet   Velosolutions forslag til barnebanen i Blåbærhaugen sykkelpark. Illustrasjon: Velosolutions Velosolutions forslag til barne- og medium pumptrack i Blåbærhaugen sykkelpark. Illustrasjon: Velosolutions